7 alimente care îţi pot face rău dacă nu le consumi corect

soc negru Fructe de soc negru. Foto: Anemone 123 via Pixabay

Sunt delicioase şi le includem în nenumărate reţete, însă atunci când nu sunt consumate corect, ne pot provoca mai mult rău decât bine.

Rubarba, socul negru sau fasolea roşie se numără printre cele şapte alimente care ne pot afecta sănătatea dacă alegem să le mâncăm în stare crudă sau dacă le ingerăm anumite părţi, neştiind ce efecte adverse pot apărea.

Cartoful încolţit

De obicei, cartofii se păstrează într-un loc uscat şi răcoros, unde nu pătrund razele soarelui. Atunci când depozitezi cartofii în altfel de condiţii, cum ar fi într-o încăpere foarte luminoasă şi umedă, aceştia vor încolţi şi vor forma o suprafaţă verde sub coajă. Recomandarea e să înlături cât de mult posibil acele părţi necomestibile sau chiar să le eviţi cu totul deoarece conţin solanină, o toxină care îţi poate provoca probleme de sănătate, cum ar fi stări de vomă, dureri abdominale, dureri de cap, stări febrile sau de ameţeală. Nu în ultimul rând, cu cât cartoful este mai verde, cu atât conţinutul de solanină este mai pronunţat.

Seminţele merelor ori sâmburii cireşelor, ai prunelor, piersicilor şi caiselor

Specialiştii spun că anumite categorii de seminţe şi de sâmburi conţin amigdalină, o substanță care e descompusă în organism și generează cianură de hidrogen. De aceea toți acești sâmburi pot deveni periculoși pentru sănătate atunci când îi spargi şi îi mesteci. În aceeaşi categorie intră şi migdalele amare, diferite de cele dulci, găsite în comerţ.

Dacă ţi se întâmplă de exemplu să înghiţi, din greşeală, câțiva sâmburi de cireaşă, nu te îngrijora. O cantitate mică ingerată nu îţi va face rău, mai ales dacă nu ai apucat să le spargi şi să le mesteci. Simptomele intoxicării cu cianură de hidrogen vizează probleme respiratorii, ale inimii (tensiune anormal de scăzută), stări de greaţă şi de vomă, dureri de cap ş.a. Nu uita, este mai bine să previi decât să tratezi.

Află cum anume trebuie să pregăteşti alimentele înainte de a le găti:

Le-ai spălat corect până acum? Iată cum trebuie curățate aceste 8 legume

Mierea neprocesată şi brânzeturile obţinute din lapte nepasteurizat

Poţi fi tentat să le consumi astfel, atras fiind de gustul lor atât de bun, dar aminteşte-ţi că procesul de pasteurizare este menit să înlăture potențialele toxine pentru a-ţi proteja sănătatea, ceea ce nu se întâmplă în aceste cazuri. De cele mai multe ori, te poţi infecta cu salmonella, cu streptococi sau cu bacteria E. coli, iar simptomele toxiinfecţiilor alimentare se referă la stări de greaţă şi de vomă, dureri de stomac, stări de febră, dureri de cap ş.a.

Fructele de mare

Fructele de mare, cum ar fi stridiile și midiile au și ele un potențial nociv. Scoicile pot absorbi din apă bacterii care ulterior îţi pot fi dăunătoare dacă nu sunt consumate corespunzător. Regula este să le speli bine, sub jet de apă rece, apoi să le fierbi până se deschid şi ulterior să le găteşti aşa cum preferi.

Fasolea roşie

Boabele de fasole roşie conţin o toxină naturală activă. Consumând fasolea în stare crudă, aceasta îți poate provoca stări de greaţă, de vomă sau dureri de cap. De obicei, boabele de fasole se păstrează în apă cel puţin cinci ore înainte de a fi gătite, mai ales că acest tip de toxină este o substanţă solubilă în apă şi, prin urmare, mai uşor de eliminat.

Rubarbă

rubarbă

Foto: Mike Goad via Pixabay

Rubarba este o plantă care conţine o tijă (tulpină) rozalie sau roşiatică, frunze verzi şi are o consistenţă asemănătoare cu cea a ţelinei, dar şi un gust dulceag. Specialiştii recomandă să nu consumi frunzele de rubarbă, ci doar tija, deoarece frunzele conţin toxine care pot duce la apariţia unor afecţiuni, cum ar fi pietrele la rinichi.

Socul negru

Fructele de soc negru se pregătesc în diferite reţete, cum sunt jeleul, siropul sau dulceaţa. Cunoscute pentru efectele lor antioxidante, mai ales în lupta împotriva răcelii, atunci când sunt consumate incorect pot face mai mult rău decât bine. Prin urmare, evită să consumi fructele crude şi alte părţi ale plantei (frunze, tulpini etc.) deoarece conţin substanţe toxice care îţi pot provoca, printre altele, stări de vomă şi de greaţă. Odată ce prepari termic fructele, toxinele se vor elimina.

Află cum poţi păstra mai eficient alimentele în frigider:

Cum păstrezi corect alimentele în frigider

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *