Ce să mănânci pentru rezultate bune la teste și examene

mâncăruri de pește

Perioada de carantină prelungită, stresul la care suntem supuși toți, inclusiv copiii, își pune amprenta asupra alimentației și a stilului de viață. La copii și adolescenți poate fi chiar mai problematic, mai ales că rutina lor s-a schimbat, cursurile se țin online și există probabilitatea susținerii examenelor și testărilor online. De aceea, dieta este esențială pentru ei, iar vestea bună este că există alimente-minune, care îi ajută să obțină rezultatele dorite.

Așa cum dieta unui maratonist este diferită de regimul alimentar al unui culturist, copiii și adolescenții aflați în perioada testărilor, a tezelor și a examenelor au nevoie de o dietă diferită de a celorlalți copii. Aceasta poate face diferența între nota 10 și nota 7, potrivit experților.

În aceste perioade, creierul este solicitat mai mult ca de obicei, de aceea este foarte important ca el să aibă mereu disponibile resurse de energie. Iar energia, așa cum știm cu toții, provine din alimente.

Evident, mesele luate cu o seară înainte sau în dimineața zilei examenului sunt importante și trebuie să fie ușoare, dar totodată hrănitoare. Însă este vorba de alimentația din perioada premergătoare testelor, care îi va ajuta pe copii să stea concentrați la lecții, să memoreze mai bine și să gândească rapid și eficient.

S-a demonstrat științific că multe dintre alimentele pe care le consumăm aduc acest aport necesar organismului, dar, evident, există și capcane: alimente care aparent ne dau o stare de sațietate sau o rezervă de energie, dar care, în final, ne aduc prejudicii.

În cazul în care copiii voștri nu mănâncă în mod constant unul dintre aceste alimente sau nu l-au consumat niciodată, o schimbare drastică va face mai mult rău decât bine, mai ales în această perioadă stresantă. Nu-i forțați, cel mult introduceți cantități mici din acel aliment, eventual „mascat“ sub forma unor smoothie-uri, în salate, cu iaurt etc.

Care sunt cele mai bune alimente de mâncat în perioada examenelor

  • Pește gras: somon, macrou, sardine, hering - pentru acizi grași esențiali Omega-3.
4 rețete de somon la cuptor în foaie de copt
  • Creveți și fructe de mare – pentru zinc.
  • Carne roșie și organe (în special ficat) – pentru fier și complexul de vitamine B.
Antricot de vită la grătar cu sos verde
  • Cereale integrale – pentru carbohidrați complecși, sațietate și eliberarea lentă a energie.
  • Nuci, alune, migdale, semințe – pentru grăsimi bune.
  • Kefir – pentru vitamina B1 (tiamină), care ajută la îmbunătățirea activității sistemului nervos, crește capacitatea de concentrare și învățare.
  • Ghimbir și ierburi aromatice: salvie, busuioc, rozmarin – pentru stimularea activității cerebrale.
  • Afine, zmeură, mure, coacăze – pentru antioxidanți, care mențin creierul tânăr și favorizează învățarea.

Auziți des expresia „Dar parcă aș mai mânca ceva!“, mai ales de la preadolescenți și adolescenți? Organismul lor în creștere are nevoi în creștere, cu atât mai mult în perioada examenelor. De aceea, pe lângă cele trei mese principale, introduceți și două gustări consistente, care pot fi formate din: ouă fierte tari cu legume (ridichi, castravete, ceapă verde, ardei gras), brânzeturi cu legume, hummus cu legume, o banană și o mână de nuci sau migdale, iaurt grecesc cu fructe de pădure și puțină miere etc.

Ce alimente să eviți în perioada testelor și examenelor

Pentru copii există și tentația periculoasă a sucurilor carbogazoase, a dulciurilor, a gustărilor rapide (ciocolată, biscuiți, croissant, napolitane). În această perioadă solicitantă, corpul lor cere o „porție“ rapidă de energie. Însă zahărul este un aliment total lipsit de substanțe nutritive esențiale, iar această energie pe care le-o oferă este de scurtă durată și va fi urmată de o scădere bruscă a glicemiei.

În plus, experții cred că pofta de zahăr apare când suntem ușor deshidratați, iar acum ajungem la unul dintre cele mai importante aspecte: hidratarea. Aceasta este la fel de importantă ca dieta, deoarece lipsa apei în organism poate crea probleme mari: dureri de cap, oboseală și amețeli, adică exact opusul stării pe care trebuie s-o aibă un copil atunci când studiază.

Pe lângă alimentație, hidratare, mișcare și odihnă, sunt necesare și suplimentele de vitamine și minerale. Potrivit medicilor, mulți copii cu vârste între 10 și 16 ani au deficit de vitamina A, B6, calciu și zinc. De aceea, le puteți completa dieta cu suplimente alimentare, dar numai la recomandarea unui doctor.

Voi ce ponturi aveți și cum gestionați situațiile.... „mofturoase“?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *