Coenzima Q10: ce este, ce rol are și care sunt beneficiile ei

Coenzima Q10 se găsește și în spanac Imagine de Evita Ochel via Pixabay

Coenzima Q10, cunoscută și sub denumirea de ubiquinona, este o substanță care se aseamănă mult cu vitaminele solubile. Este produsă de organismul uman și cel mai adesea se regăsește la nivelul inimii, în rinichi sau ficat.

Coenzima Q10 este un antioxidant natural, pe care organismul îl sintetizează singur, dar care poate fi preluat și din anumite alimente sau se poate administra sub formă de suplimente. Scopul coenzimei Q10 este să dea energie celulelor din organism, dar are și proprietăți antioxidante și este considerat chiar un adjuvant de nădejde în cazul anumitor afecțiuni.

Proprietățile coenzimei Q10

Coenzima Q10 este un antioxidant natural care este responsabil de normalizarea funcției cardiace, energizarea organismului (inimă, ochi, rinichi, creier, ficat), reducerea stărilor de oboseală, diminuarea ridurilor, refacerea organismului după boală, dar are și efect antioxidant și este considerată un adjuvant important în cazurile de cancer și boală Parkinson.

If You Take Coenzyme Q10 Everyday This Is What Happens To Your Body

Beneficiile coenzimei Q10

Coenzima Q10 are o mulțime de beneficii pentru organism.

Este extrem de importantă pentru funcționarea corectă a sistemului cardiac și contribuie la ameliorarea problemelor de natură cardiovasculară. Combate de asemenea efectele negative pe care radicalii liberi le pot avea asupra inimii și, mai mult decât atât, acționează ca un stimulator pentru circulația sângelui și ajută la recuperarea mai rapidă a persoanelor care au suferit un infarct. Medicii susțin că efectul terapeutic se instalează după aproximativ 4-12 săptămâni de la debutul administrării de suplimente cu coenzima Q10.

Coenzima Q10 ajută organismul să aibă mereu un nivel de energie ridicat. Atunci când te confrunți cu o carență de coenzima Q10, funcțiile organelor vitale sunt vizibil afectate.

Coenzima Q10 joacă un rol important și în micșorarea nivelului de colesterol rău, HDL, care se poate depune pe vasele de sânge.

Coenzima Q10 ca antioxidant combate efectul radicalilor liberi asupra pielii. Are efect anti-aging și este adesea folosită în combinație cu vitaminele E și C pentru a se obține efecte spectaculoase pentru ten. Multe produse cosmetice au în compoziție acest trio menționat mai sus. Mai trebuie spus că pentru a avea rezultate optime, produsele cosmetice trebuie să aibă o concentrație de 2-6% de coenzima Q10.

Tot acest antioxidant natural este responsabil și pentru creșterea numărului de anticorpi din organism, contribuind în acest fel la întărirea sistemului imunitar.

Citește și:

6 alimente care stimulează sistemul imunitar, pe care le vei găsi cu ușurință acasă

Mitocondriile sunt considerate generatoarele de energie ale celulelor, dar pe măsură ce înaintăm în vârstă, funcțiile acestora încep să se deterioreze. Disfuncțiile mitocondriilor pot cauza moartea celulelor creierului, provocând boli precum Alzheimerul sau Parkinsonul. Q10 menține mitocondriile funcționale pentru o perioada îndelungată, încetinind astfel degenerarea funcțiilor cognitive.

Dacă funcțiile mitocondriale sunt reduse, acest lucru poate cauza acumularea de calciu în celule, dar și producerea în exces a radicalilor liberi, ceea ce duce la apariția migrenelor. Suplimentarea aportului de coenzima Q10 se pare că este mult mai eficientă decât alte tratamente. Studiile au demonstrat de-a lungul timpului că este nevoie de o doză cuprinsă între 150 și 300 de miligrame pe zi, dar aceasta va fi stabilită mai exact de către medicul tău curant.

Antioxidantul Q10 ajută la menținerea unui pH echilibrat, ceea ce contribuie în mod semnificativ la reducerea riscului de îmbolnăviri.

Coenzima Q10 se pare că joacă un rol important și pentru sănătatea gingiilor, mai ales dacă acestea sunt umflate, sângerează, dor sau sunt roșii. Studiile au demonstrat că persoanele care se confruntă cu aceste probleme au un nivel scăzut de coenzima Q10 la nivelul gingiilor.

În ceea ce privește efectul antioxidant al coenzimei Q10, trebuie menționat că această substanță reduce stresul oxidativ. Acesta este termenul folosit pentru afecţiunile produse de speciile reactive de oxigen numite radicali liberi. Stresul oxidativ se definește ca fiind dezechilibrul dintre oxidanţi și antioxidanţi, în favoarea oxidanţilor, cu potenţial distructiv (culoarea maronie bananelor sau merelor este de fapt rezultatul unui proces de oxidare).

Alimente care contin coenzima Q10

Coenzima Q10 se găsește în carnea de vită sau în organe precum inima, ficatul și rinichii. Carnea de pește este și ea bogată în coenzima Q10, la fel ca uleiul de soia, alunele, spanacul sau broccoli.

Mușchi de vită servit cu unt cu verdețuri

Leguminoasele precum mazărea sau fasolea au și ele o concentrație mare de Q10.

Ouăle și lactatele sunt  surse bune de coenzima Q10, iar nucile, susanul, arahidele și fisticul sunt recunoscute de asemenea printre cele mai importante surse.

De reținut este faptul că alimentele nu trebuie procesate termic prea mult, fiindcă acest procedeu duce la inactivarea coenzimei Q10.

Coenzima Q10 – mod de administrare

În ceea ce privește modul de administrare al coenzimei Q10, se poate spune că aceasta trebuie introdusă în alimentația zilnică, în funcție de recomandările de pe ambalajul produsului, dar cel mai sigur este să te consulți cu medicul pentru a obține cel mai bun sfat pentru tne și afecțiunile de are suferi sau pe care încerci să le previi.

Studiile spun că se pot folosi cantități de la 50 de miligrame până la 1200 de miligrame în cazul persoanelor adulte, desigur, în mai multe doze.

Pentru că coenzima Q10 este solubilă în grăsimi, pentru o mai bună absorbție este recomandat să fie consumată împreună cu grăsimi sănătoase precum avocado.

Efectele secundare ale coenzimei Q10

Efectele secundare ale coenzimei Q10 sunt destul de rare și nu provoacă disconfort major. În cazul în care se întâmplă, potrivit Mayo Clinic acestea sunt:

  • stări de greață;
  • erupții cutanate;
  • stări de iritabilitate și schimbări ale stării de spirit;
  • insomnii;
  • fotosensibilitate;
  • dureri abdominale;
  • pierderea apetitului;
  • diaree;
  • migrene.

Coenzima Q10 poate reduce efectul anticoagulantelor, lucru ce poate duce la creșterea riscul de formare a cheagurilor de sânge.

Coenzima Q10 are o mulțime de beneficii pentru organism și susține funcționarea celor mai importante organe din corp, dar chiar și așa, deși se poate procura fără rețetă, medicul este cel mai în măsură să spună care este doza recomandată pentru organismul tău și, cel mai important, dacă ai sau nu nevoie de suplimentarea ei în organism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *