Consumă varză murată. Și de poftă, și de leac

Varză acră călită Consumă varză murată - Și de poftă, și de leac Foto: pixabay
Read more articles about

Noi, românii, suntem mari iubitori de varză murată. De pe la jumătatea lunii octombrie și până pe la sfârșitul lui noiembrie, varza este în centrul atenției. Scopul? Să fie pusă la murat. Să fie potrivită, frumoasă, bine legată, și mai ales autohtonă! Nu, nu este vorba despre un concurs de frumusețe, dar acestea sunt condițiile pe care trebuie să le îndeplinească varza ce urmează a fi pusă la butoi.  Și cum să nu-i dai atenție, când peste minimum patru săptămâni, o poți prezenta fie umplută și rulată, sub formă de sarmale, fie în straturi cu carne și smântână. Ba chiar și într-o salată, sau în compania unui ciolan afumat. Da, trebuie să admitem că varza murată este una dintre vedetele iernii în bucătărie!

Varză cu ciolan afumat

Varză murată călită, alături de un delicios ciolan afumat - preparat pregătit și preferat de nemți (și de ce nu, chiar și de noi!) Foto: Pixabay

Două vorbe despre proveniența verzei

Știai că varza este cea mai cultivată legumă de mai bine de 6.000 de ani? Nu se știe sigur unde a apărut varza pentru prima dată, dar cea mai comună teorie susține că varza a început să fie cultivată în Europa în urmă cu aproximativ 3.000 de ani. În Est, varza este folosită din anul 4000 î.Hr. și a fost cultivată inițial în nordul Chinei. În Egiptul antic, forțe divine au fost atribuite verzei și din acest motiv i-au fost dedicate altare. Grecii antici, precum și vechii romani, cunoșteau efectele benefice ale verzei și o foloseau pentru tratarea ulcerațiilor stomacale și a ciumei. De altfel, romanii știau deja să conserve diferitele tipuri de varză. Navigatorii din secolul al XVI-lea descoperiseră că varza consumată era metodă de luptă împotriva scorbutului (o boală cauzată de lipsa vitaminei C). De altfel, consumul de varză are o tradiție îndelungată în multe țări.

Varza nu e doar o poftă culinară

Iarna, corpul nostru are nevoie de mai multe vitamine. În lupta lui cu dușmanii sezonului, uneori nu face față singur. În general, încercăm să suplimentăm vitaminele lipsă printr-un consum crescut de fructe precum kiwi, lămâi, portocale și banane. Dar să nu uităm nici de această legumă excelentă: varza!

Potrivit experților, varza, crudă sau murată, este unul dintre cele mai sănătoase alimente care există. Consumul de varză este recomandat atât persoanelor sănătoase, cât și bolnavilor. De aceea, nu o băga în seamă doar de sărbători și nu doar pentru celebrele sarmale de la care ni s-a dus vorba-n lume.

Varza este deosebit de bogată în beta-caroten (provitamina A) și vitamina C. De asemenea, conține cantități semnificative de vitamine B, E și K. Conține cantități mari de săruri minerale: potasiu, calciu, fosfor, fier, zinc, magneziu și sulf.

De ce murată și nu doar proaspătă?

Datorită activității bacteriilor cu acid lactic, conținutul de vitamina C din varza murată este mai mare decât cel al verzei proaspete. 200 g de varză acoperă deja necesarul zilnic de vitamina C al organismului. De asemenea, conține acid folic (vitamina B9), care facilitează asimilarea vitaminei C în organism.

Varza murată este și o sursă importantă de vitamina K. Aceasta ajută la vindecarea rănilor și la o coagulare mai bună a sângelui. 100 g de varză murată conțin de două ori doza zilnică recomandată de vitamina K.

În timpul fermentației se produce o cantitate mare de colină (face parte din grupul de vitamine B), care joacă un rol important în metabolismul grăsimilor și, de asemenea, reduce nivelul de grăsime din sânge.

Zeama de varză (sau moarea, cum i se spune în Ardeal) conține multe substanțe nutritive care revitalizează organismul și-l tonifică. Aceasta stabilizează tensiunea. O poți folosi la acrit ciorbele.

Atenție! Cele mai multe beneficii le poți obține din varza murată negătită.  De exemplu, ca ingredient în salate.

Salată de varză acră

Salată de varză murată cu morcovi și gogoșari murați. Foto: Pixabay

Varza murată reface microbiomul

Cea mai importantă componentă a verzei murate este acidul lactic, care împreună cu vitaminele B ajută la reconstituirea mucoasei deteriorate a intestinului. Zeama de varză are un efect pozitiv asupra florei intestinale (microbiomul). Fibrele conținute în varză sunt capabile să stimuleze intestinul, ceea ce favorizează motilitatea intestinală, prevenind astfel constipația.

Leac și pentru psihic

Varza poate ajuta, de asemenea, la prevenirea depresiei, deoarece conține vitaminele B9 și B12, necesare funcționării corecte a sistemului nervos. Varza conține și acetilcolină, o substanță care ajută la transmiterea stimulilor și la calmarea sistemului nervos vegetativ.

Posibil aliat în lupta împotriva cancerului - consumul de varză s-ar putea să protejeze ficatul, plămânii, colonul și sânii împotriva cancerului. Studiile pe această temă sunt încă în curs de desfășurare. Varza conține izotiocianate, substanțe care împiedică proliferarea celulelor canceroase și care sunt formate tocmai în timpul procesului de fermentare al verzei.

Există multe alte motive pentru care ar trebui să includem această legumă prețioasă în alimentația noastră zilnică. În special pe timpul iernii, pentru a ne proteja sănătatea. Și, apropo... sunt sigură că următoarea rețetă cu varză murată o să fie cea de sarmale, nu-i așa?

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *