De ce este bine să consumi alimente bogate în seleniu

nuci braziliene Imagine de Geraldine Dukes via Pixabay

Seleniul este un mineral cu proprietăți antioxidante, care ajută într-o mare măsură organismul să se mențină sănătos. Este un mineral esențial, un micronutrient, deci ai nevoie de el în cantități mai mici decât ai avea nevoie de alte minerale. Acesta contribuie în mod semnificativ în mai multe procese care se întâmplă în corpul tău, de exemplu fertilitatea femeilor și a bărbaților, ajută la sinteza ADN-ului și protejează împotriva stresului oxidativ.

Seleniul a fost descoperit în anul 1817 de către Berzelius, a fost folosit în primă fază în industria chimică, iar abia mai apoi a fost recomandat în cantități moderate în alimentația oamenilor.

Specialiștii spun despre seleniu că este o substanță greu de obținut în stare pură. Cantitatea de seleniu din alimente este de cele mai multe ori determinată de calitatea solului în care au crescut fructele și legumele. Seleniul este prezent în corpul uman în mușchii scheletici.

Acest tip de mineral se poate găsi atât în forme organice, dar și sub formă anorganică. Așa cum am spus și mai sus, cantitatea de seleniu din plante este legată de concentrația acestui mineral în sol. Plantele sunt cele care îl absorb și mai apoi îl transformă în forme organice.

Există pe piață și forme anorganice de seleniu care se obțin prin metode sintetice, mai ales în cazul suplimentelelor nutritive, de aceea este foarte important să citești eticheta atunci când decizi să achiziționezi astfel de produse.

Beneficiile seleniului pentru organism

Seleniul este important pentru o mulțime de funcții ale organismului uman, mai ales în lupta cu boli precum cele de inimă sau cancerul. Pentru că are efect reparator asupra ADN-ului și asupra sistemului endocrin și imunitar, seleniul joacă un rol important în prevenirea cancerului. Studiile efectuate până în acest moment spun că deficiența de seleniu poate duce la un risc crescut pentru mai multe tipuri de cancer, printre care cel de prostată, de plămâni, de vezică, de piele, de esofag sau gastric.

Despre seleniu se poate afirma că este un antiviral puternic pentru că ajută la îmbunătățirea imunității și te protejează de infecțiile virale.

Seleniul este factorul principal în funcționarea corectă a tiroidei pentru că este o componentă activă a unei enzime care reglează activitatea acestei glande. În cazul în care organismul ajunge să se confrunte cu deficiențe de seleniu, atunci se poate ajunge la hipotiroidism.

Un alt beneficiu al seleniului este că acesta ajută la menținerea elasticității țesuturilor. Cei care se confruntă cu afecțiuni hepatice cronice au de cele mai multe ori nevoie de seleniu pentru a menține la nivel optim circulația sangvină.

Seleniul încetinește procesul de îmbătrânire, ducând astfel la creșterea longevității.

Seleniul este de mare ajutor și în creșterea fertilității, atât la femei, cât și la bărbați. Asupra bărbaților are efecte pozitive pentru că seleniul este un mineral necesar pentru motilitatea spermatozoizilor, iar în cazul femeilor reduce riscul de avort spontan.

Seleniul mai poate reduce toxicitatea din organism cauzată de intoxicația cu metale grele. Acesta s-a dovedit de-a lungul anilor a fi eficient în eliminarea din organism a unor metale precum mercur, metil sau argint, substanțe care pot pune sănătatea în pericol.

Surse naturale de seleniu

Este important de menționat că dacă ai o alimentație echilibrată și sănătoasă și consumi suficiente alimente bogate în seleniu, atunci nu mai este nevoie de suplimente. Seleniul funcționează cel mai bine atunci când necesarul zilnic se obține din alimentație.

Vegetalele care conțin seleniu în cantități mari sunt: nucile braziliene, semințele de floarea soarelui, orezul brun fiert, semințele de chia, ciupercile.

Alimentele de origine animală care conțin seleniu sunt: ouăle, ficatul, tonul, heringul, pieptul de pui, somonul, curcanul, stridiile, cerealele și nucile românești.

Apelează la gustări sănătoase ori de câte ori simți nevoia să ronțăi ceva. Dacă nu te-am convins, citește articolul de mai jos și află ce beneficii pot aduce organismului tău nucile și semințele:

De ce să incluzi nuci și semințe în dieta ta zilnică

Doza zilnică recomandată

Dacă este nevoie să apelezi la suplimente cu seleniu, atunci trebuie să știi că acest mineral se ia împreună cu vitamina E. În funcție de vârstă, există anumite valori recomandate:

  • Copiii cu vârsta între 1 și 3 ani: 20 de micrograme pe zi.
  • Copiii cu vârsta între 4 și 8 ani: 30 de micrograme pe zi.
  • Copiii cu vârsta între 9 și 13 ani: 40 micrograme pe zi
  • Adulții și copiii de 14 ani și peste: 55 micrograme pe zi
  • Femeile însărcinate: 60 micrograme pe zi
  • Femeile care alăptează: 70 micrograme pe zi.

Ce se întâmplă când ai deficiență de seleniu în organism

Deficiența de seleniu poate duce la apariția unor simptome precum: slăbiciunea musculară, oboseală, dereglări de creștere sau dezvoltare, probleme ale ficatului, infertilitate, creșterea colesterolului, pierderi de memorie, confuzie, vindecarea greoaie a rănilor.

Contraindicații și efecte secundare ale seleniului

Chiar dacă este un mineral esențial pentru buna funcționare a organismului, cantități prea mari de seleniu pot fi dăunătoare sau chiar fatale. Este foarte important să păstrezi doza zilnică recomandată de 55 de micrograme pe zi și să nu depășești 400 de micrograme de seleniu pe zi.

Cel mai probabil, supradozarea se poate întâmpla numai în cazul administrării suplimentelor. Specialiștii spun că oricât de multe seleniu ar conține un aliment, este practic imposibil să ajungi în această situație.

Semnele supradozării sunt:

  • Căderea părului
  • Amețeala
  • Greața
  • Vărsăturile
  • Înroșirea feței
  • Tremur
  • Dureri musculare.

În cazul supradozării se poate ajunge la probleme intestinale sau neurologice, la infarct, insuficiență renală sau chiar deces.

Seleniul este așadar un mineral esențial pentru funcționarea organismului, iar introducerea lui în dieta zilnică contribuie în mod semnificativ la îmbunătățirea sănătății.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *