Diversificarea. De la 18 la 24 luni

Diversificarea. De la 18 la 24 luni Diversificarea. De la 18 la 24 luni. Imagine de go_see de la Pixabay
Citește mai multe articole despre

Zilele trec cu repeziciune, iar copilașul tău crește văzând cu ochii. A mai rămas puțin până când acesta va împlini doi anișori. La această vârstă se poate spune că înțărcarea este complet încheiată. Totuși, trebuie să mai acorzi puțină atenție, în special alimentelor cu risc de alergie, unor mezeluri și alimentelor preambalate.

Începând de la această vârstă, copilul nu trebuie să mai lipsească de la masa comună a familiei, pentru a se obișnui tot mai mult cu mediul și cu obiceiurile casei. Copilului i se oferă aceeași hrană pe care obișnuiește să o mănânce familia, mai ales dacă aceasta a adoptat un mod de alimentație sănătos.

Ce e nou la această vârstă în comportamentul copilului?

Vrea să mănânce singur

La 18 luni, bebelușul începe să folosească lingura obișnuită, în direcția corectă, pentru a mânca alimente solide și insistă să mănânce singur, chiar dacă obosește repede și vrea ajutor. Părinții trebuie să se înarmeze cu multă răbdare și să-i permită copilului să experimenteze, fără să se enerveze. Alege: Vrei o casă în permanență curată sau un copil independent și încrezător? E momentul să-l lași să mănânce singur!

Poate mesteca

Copilul are aproape toți dinții și este capabil să mestece din ce în ce mai bine mâncarea. Prin urmare, nu mai este necesar să-i pasezi carnea sau alimentele mai tari. Taie-le doar în bucăți mici și lasă-l să ia alimentele cu mâinile și să le rupă cu dinții.

Are propriile sale gusturi

Nu este necesar ca juniorul să mănânce carne în fiecare zi sau să-i placă gustul tuturor legumelor. Asemenea adulților, copiii au dreptul la propriile lor gusturi în ceea ce privește nutriția. Dacă copilului nu îi place varza sau broccoli, chiar nu este cazul să faci o dramă din asta. Și nu te îngrijora: consumul redus al anumitor legume considerate sănătoase nu duce la întârzieri de creștere!

Obișnuiește-l cu gusturi noi

Copilul este obișnuit să mănânce puțin din toate și poate fi mai înclinat să descopere noi arome și alimente. Acum e momentul să-i oferi feluri de mâncare mai elaborate. Dacă totuși, micuțului nu îi place ceva, este de preferat să nu insiști: poți încerca din nou altădată.

Alimente recomandate

O dietă completă: acum cel mic mănâncă puțin din toate; prin urmare, în dieta sa trebuie să fie prezenți toți nutrienții (în proporții potrivite), de la carbohidrați la carne, pește, brânză și ouă, de la fructe și legume la grăsimi saturate (prezente în uleiul de măsline).

Carbohidrați: copilul trebuie să consume în continuare cereale, chiar și în cantități ușor mai mari decât înainte, deoarece aceste alimente furnizează carbohidrați. O sursă indispensabilă de energie pentru corpul copilului, care este, în general, foarte activ în această grupă de vârstă.

Mâncăruri mai elaborate: la această vârstă, dieta poate fi și mai variată decât până acum. De exemplu, copilul poate mânca și carne ușor mai grasă (cum ar fi carnea de porc), paste umplute, sos de carne, lasagna, chifteluțe și tarte cu spanac. Ca și până acum, carnea poate fi fiartă în supă sau preparată la grătar, unsă cu puțin ulei și tăiată în felii cât mai subțiri, pentru a se pătrunde mai repede.

Câteva sfaturi:

  • Dacă fierbi carne proaspătă, aceasta trebuie pusă la fiert în apă rece, iar dacă e congelată, trebuie pusă la fiert în apă clocotită (e de preferat să nu o decongelezi înainte).
  • Dacă o prepari la cuptor: învelește carnea în folie de aluminiu sau hârtie pergament (e mai sănătos așa).
  • Nu îi da copilului prea multe mese cu carne. Un exces de proteine nu îi priește, deoarece s-ar putea să rămână multe „deșeuri” de metabolizat, iar organele lui aflate în formare nu se pot descurca prea bine.

Alimente de evitat (1-3 ani)

Așa cum am precizat deja, îi poți oferi celui mic aceeași hrană pe care o consumă întreaga familie respectând în mod firesc, în pregătirea mesei, nevoile și cerințele copilului. Nu exagera cu sarea și apelează la metode simple de gătit.

În plus, e cazul să mai umbli la rețete. Se știe, bucătăria noastră tradițională are la bază multe rețete destul de grele: sosuri cu făină și ceapă prăjită. Nu e cazul (mai ales) la această vârstă! Renunță la rântașuri. Desigur că poți îngroșa puțin mâncarea, adăugând puțină făină… dar la fiert! Ceapa poate fi pregătită într-un mod mai blând, cu puțină apă și o linguriță de ulei, în locul prăjelii. Așadar, evită:

  • Alimente prăjite, deserturi în exces, feluri de mâncare picante pe bază de sos, fructe uscate greu de mestecat, sosuri elaborate;
  • Ceai, cafea, băuturi alcoolice: nu-i da copilului (nici măcar să guste) vin sau bere!
  • Cârnați: sunt adesea plini de conservanți, conțin prea multă grăsime și prea multă sare;
  • Dulciuri, chipsuri, pop-corn, ciocolată, biscuiți, bomboane, nuga (stimulează excesiv activitatea insulinei), gustări sărate;
  • Unt, margarină, untură. Dacă este posibil, limitează conservele de pește și carne, și brânzeturile topite;
  • Apă carbogazoasă sau apă prea bogată în săruri sau băuturi carbogazoase: un exces de băuturi carbogazoase interferează cu metabolismul osos;
  • Zaharurile sintetice: evită în primii trei ani de viață aspartamul, acelsulfamul, zaharina. Deserturile trebuie să aibă un conținut redus de grăsimi și, dacă este posibil, copilul să nu mănânce prăjituri ambalate și gustări cu tot felul de umpluturi, ci pregătite în casă.

Prăjitură cu iaurt și afine

  • Fără condimente (sau folosite foarte puțin) pentru a pregăti hrana copiilor: acestea pot crește excesiv secreția gastrică, creând disconfort (cum ar fi diaree, greață și vărsături) pentru copil.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.