Maca, un superaliment: beneficii și proprietăți

Maca Foto: Siobhan Dolezal | Pixabay

Maca este o legumă cruciferă, denumită științific Lepidium Meyenii, o plantă care se înrudește cu ridichea, varza și cu broccoli, cu proprietăți unice și beneficii nenumărate. Este cultivată în America de Sud și este recunoscută drept un puternic afrodisiac natural.

Partea comestibilă a acestei plante este rădăcina, maca seamănă foarte mult la aspect cu ridichea, iar culorile sale sunt diverse: de la galben la crem, roz, mov sau chiar negru. Are un gust plăcut, ușor picant. Rădăcina de maca conține zaharuri și proteine, dar sub formă deshidratată, devine bogată în minerale, acizi grași și aminoacizi. Pudra se obține prin măcinare, după ce a fost deshidratată. Se poate consuma crudă sau fiartă și sunt bune chiar și frunzele sale. Rădăcina de maca se poate consuma sub formă de pudră, pulbere sau extract, se găsește destul de ușor în magazinele naturiste, dar trebuie să ai mare grijă la conținut, sursă și origine. Încearcă pe cât posibil să cumperi pudră de maca bio.

Maca Colors: A Closer Look At The Differences

Proprietățile nutritive ale rădăcinii de maca

Pudra de maca are un conținut bogat de proteine, grăsimi și fibre, aminoacizi, acizi grași și complexul de vitamine B și C.  Despre maca este adesea specificat faptul că este bogată în nutrienţi şi are un nivel mai ridicat de calciu decât laptele.  Aceasta mai are în compoziție:

  • Magneziu;
  • Potasiu;
  • Cupru;
  • Zinc;
  • Mangan;
  • Fosfor;
  • Seleniu;
  • Sulf;
  • Sodiu;
  • Fier.

Care sunt beneficiile rădăcinii de maca

Rădăcina de maca este cunoscută pentru că are o capacitate unică: ajută la reglarea hormonilor. Planta nu conține însă hormoni, dar ajută organismul să crească sau să scadă nivelul de hormoni în funcție de nevoile sale. Maca este recunoscută ca fiind un aliment adaptogen, fiind capabilă să crească producția unui hormon necesar organismului sau să micșoreze cantitatea atunci când unul este produs în exces.

Dacă se ajunge la un consum regulat și pudra de maca face parte din dieta zilnică, aceasta mai are o mulțime de alte beneficii pentru organism:

  • Susține și întărește sistemul imunitar.
  • Energizează organismul și crește rezistența fizică. Menţinerea unui nivel bun de energie poate ajuta, de asemenea, la îmbunătăţirea stării de spirit.
  • Are efect antioxidant neutralizând acţiunea radicalilor liberi şi ajutând, astfel, la menţinerea sănătăţii şi prevenirea diverselor boli cauzate de deteriorarea celulelor.
  • Îmbunătățește circulația sângelui, accelerează procesul de vindecare a rănilor și reduce colesterolul, datorită conținutului de vitamine, minerale și aminoacizi.
  • Îmbunătățește fertilitatea prin creșterea libidoului și a numărului de spermatozoizi.
  • Are efecte pozitive pentru femeile aflate la menopauză. Studiile arată că rădăcina de maca, prin conţinutul său de fitonutrienţi, echilibrează nivelul hormonilor din corp şi contribuie, astfel, la ameliorarea simptomelor pe care femeile le resimt când ajung la menopauză (bufeuri, modificări ale dispoziției, insomnie și iritabilitate).
  • Îmbunătățește funcționarea creierului prin conținutul de aminoacizi. Maca era utilizată în mod tradiţional de localnicii din Peru pentru a creşte performanţa şcolară a copiilor.
  • Contribuie la diminuarea depresiei și anxietății.
  • Este un afrodisiac natural, fiind capabilă să crească dorința sexuală.
  • Favorizează asimilarea calciului în oase, crescând densitatea osoasă și prevenind osteoporoza.
Benefits of Maca Root | Dr. Josh Axe

Efectele secundare ale rădăcinii de maca

  • Poate da insomnie - este un puternic energizant;
  • Produce gaze sau diaree;
  • Crește tensiunea arterială - din cauza nivelului crescut de sodiu;
  • Amplifică efectul medicamentelor pentru diabet;
  • Creşte nivelul de iod din organism.

Cum se poate consuma maca

Maca se găsește cel mai des sub formă de pudră sau pulbere. Doza recomandată este de o linguriță de pudră de maca pe zi (aproximativ 10-15g). Dacă ai decis să introduci maca în dieta zilnică. trebuie să crești treptat cantitatea, ca să vezi dacă organismul tău o acceptă.

Maca se poate consuma amestecată cu apă, în smoothie, sucuri proaspete, iaurt, cafea, ceai, sosuri sau în prăjituri. O combinație reușită este cea de pudră de maca cu cacao, un alt superaliment, sau cea de pudră de maca cu carob pentru că îi intensifică proprietățile. Având efect energizant, se recomandă să fie consumată în prima parte a zilei.

HOW TO USE MACA POWDER | 3 healthy recipes

A existat o perioadă în care maca era mai valoroasă decât aurul, în vremurile în care spaniolii au cucerit America de Sud, deci bucură-te și tu de beneficiile sale. Maca este unul dintre remediile naturale care se folosesc cu succes în întreaga lume.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *