După o rundă obositoare de cumpărături într-un supermarket aglomerat, ai ajuns acasă și ai constatat, vorba celor de la Ca$$a Locco, că ai luat țeapă? Cu siguranță te-ai grăbit să termini sesiunea de shopping mai repede, iar din acest motiv ai fost neatent. Însă și supermarketurile au rolul lor în această poveste, mizând tocmai pe neatenția și graba clienților. Iată ce practici înșelătoare folosesc, în mod constant, supermarketurile din întreaga lume.
- Te așteaptă o nouă zi de muncă și vrei s-o începi în forță, cu o cafea bună. Ție îți place cafeaua cu lapte, dar, în momentul în care iei prima înghițitură, îți dai seama că ziua ta numai bună nu va fi. Poate din cauza gustului de lapte alterat și expirat, deși abia l-ai cumpărat cu o seară înainte, în drum spre casă. De multe ori, supermarketurile au promoții cu alimente pe cale să expire și-atunci îți asumi riscul. Însă, la fel de des, astfel de alimente sunt vândute pe ultima sută de metri la preț întreg și sunt plasate pe rafturi exact la nivelul ochilor, pentru ca tu doar să întinzi mâna și să le iei. Produsele cu un termen mai mare de expirare sunt plasate în spate și la extreme: pe rafturile de sus sau pe cele inferioare. De aceea, ca regulă generală, verifică întotdeauna data de expirare de pe ambalaj. Evident, există și excepții ale unor alimente care pot fi consumate după ce expiră, dar acestea rămân excepții.
- Regula aranjării la raft este o capcană psihologică aplicată de supermarketuri și în cazul produselor scumpe sau a celor pentru copii. Ele vor fi plasate întotdeauna la nivelul ochiului, pentru a atrage atenția. De altfel, companiile plătesc taxe mari pentru ca supermarketurile să aranjeze produsele lor în poziții avantajate.
- Promoțiile oferite de marile magazine sunt atrăgătoare pentru oricine. Însă ce te faci dacă în galantar sunt aranjate produse din aceeași gamă, unele cu preț redus, altele cu preț întreg? Mulți clienți nu vor mai sta să verifice prețul trecut pe produs și vor pune în coș ce le cade în mână. Acest gen de practică se aplică mai ales pentru carnea proaspătă. De exemplu, piept de pui din aceeași gamă: unele caserole au prețul redus pe kilogram, altele prețul întreg, dar ele sunt aranjate împreună în raftul marcat cu promoția respectivă. De aceea, verifică întotdeauna prețul de pe etichetă.
- Tot în ceea ce privește promoțiile, supermarketurile semnalizează uneori și reduceri de 50%. Aceasta este o afacere bună pentru oricine, mai ales dacă acel aliment nu va expira prea curând. Totuși, undeva în panoul respectiv, vei observa, dacă ești atent, un minuscul înscris care precizează că promoția se aplică pentru cumpărarea a cel puțin două produse și, totodată, discountul va fi aplicat doar celui de-al doilea produs, nu sumei totale.
- O cutumă a comerțului este ca, atunci când cumperi cantități mari dintr-un produs, prețul aplicat pe kilogram sau pe litru să scadă. Nici aceasta nu se aplică în cazul multora dintre marile magazine. Vei observa în unele cazuri că, dacă iei o pungă de detergent de 10 kilograme, vei plăti mai mult dacă vei lua zece pungi de un kilogram din același detergent. Asta pentru că, în loc să scadă pentru o cantitate mai mare, prețul crește. De aceea, verifică întotdeauna atât prețul pe pachet (indiferent de gramaj), cât și prețul pe kilogram sau pe litru al aceluiași produs care se vinde în dimensiuni/gramaje diferite. Prețul pe bucată și prețul pe kilogram sau pe litru sunt afișate pe aceeași etichetă aflată la raft.
- Supermarketurile au și ele strategia „black friday“. În unele perioade pot introduce promoții pentru diverse produse, anunțând discounturi semnificative. Însă, prețul „redus“ este mai mare decât prețul practicat tot anul de supermarket pentru produsul respectiv.
Pentru a nu avea surprize neplăcute când ajungi acasă, urmează și tu câteva reguli simple pentru cumpărături corecte: verifică întotdeauna prețul (atât pe bucată, cât și pe kilogram sau pe litru), verifică data de expirare, verifică promoțiile reale, fă o listă și respect-o.
Tu ce trucuri ale supermarketurilor ai descoperit la cumpărături?
FOTO: Pexels.com