Raport: cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă

Raport Cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă

Cum să ne hrănim în viitor? Mai mulți specialiști în sustenabilitate alimentară, protecție alimentară, nutriție, drepturile omului și agricultură au lucrat împreună pentru a realiza un raport despre cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și planetă.

Sustenabilitatea a devenit o preocupare și în industria alimentară. De la schimbări în ceea ce privește ambalajele, la asistență oferită clienților în legătură cu reciclarea, companiile au început să fie preocupate de reducerea deșeurilor și educarea populației în legătură cu îngrjirea mediului și a planetei.

Unilever, copania-mamă a Knorr, împreună cu organizația nonguvernamentală WWF, au colaborat în realizarea unui raport despre cele mai sănătoase 50 de alimente care, spun ei, sunt cele mai bune atât pentru planetă, cât și pentru oameni. Raportul a fost realizat de specialiști în sustenabilitate alimentară, protecție alimentară, nutriție, drepturile omului și agricultură, cu scopul de a ne face se înțelegem cum să mâncăm ca să fim mai sănătoși atât noi, oamenii, cât și Pământul.

75% din mâncarea de pe glob = 12 plante + 5 specii de animale

Raportul începe cu un citat din Tony Juniper, director executiv în cadul WWF Marea Britanie: “Cei mai mulți dintre noi credem că energia și transportul sunt lucrurile care cauzează cele mai grave probleme mediului înconjurător. De fapt, sistemul alimentar este cel care are cel mai mare impact”. Raportul constată că, de fapt, cultivarea unei game restrânse de alimente și dependența prea mare a omului de proteine din surse animale sunt dăunătoare atât pentru sănătatea oamenilor, cât și pentru mediu.

Raportul mai arată că 75% din mâncarea pe care o consumăm provine de la doar 12 tipuri de plante și cinci specii de animale. Trei dintre sursele vegetale sunt orezul, porumbul și grâul, acestea însumând 60% din alimentația de pe glob. Faptul că întreaga omenire se bazează pe un număr atât de redus de plante duce la monocultură, adică cultivarea unui singur soi pe același teren mai mulți ani la rând, ceea ce va duce la pierderea substanțelor nutritive din sol și, ca urmare, nevoia de a folosi fertilizatori și pesticide.

Alimentele alese pentru raport au fost selectate după criterii ce țin de nivelul substanțelor nutritive pe care le conțin, de impactul minor asupra mediului, de cât de accesibile sunt și, desigur, de gust.

Cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă

Alge: locurile 1-2

Raport: cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă - 1

Conform raportului, algele sunt responsabile pentru producerea a jumătate din oxigenul de pe planeta Pământ, conțin acizi grași esențiali și sunt o sursă de proteine vegetale. Unele tipuri, cum este iarba de mare, nu numai că sunt comestibile, dar sunt și gustoase. În raport sunt precizate tipurile Laver (o algă din Scoția și Țara Galilor) și wakame (care e des întâlnită în bucătăria japoneză și est-asiatică).

Leguminoase: locurile 3-11

Leguminoasele sunt considerate supereroi ai mediului și sunt foarte sănătoase. Sunt bogate în fibre, proteine și vitamine B și ne mențin metabolismul și sistemul digestiv în stare bună. În raport sunt notate mai multe tipuri, printre care boabele de fasole Azuki, fasolea neagră, fasole fava, linte, fasole mung și soia.

Cactuși: locul 12

Un anumit tip de cactus este plin de nutrienți și bun nu numai pentru om, ci și pentru planetă. Nopalul se găsește în general În Mexic și este varietatea de cactus cel mai des folosită în bucătărie. Se poate mănânca atât crud cât și gătit.

Cereale și grâne: locurile 13-21

Cerealele și grânele sunt sursa cea mai importantă de alimente pentru umanitate. Poate părea șocant, într-o lume în care vorbim despre diete fără carbohidrați. Cei care au realizat raportul ne sfătuiesc să diversificăm cerealele pe care le consumăm, atât pentru sănătatea noastră, cât și pentru biodiversitate. Așadar, în loc de porumb și grâu, pe listă se află amarant, hrișcă, mei, kamut, fonio (cereală de origine africană), quinoa, alac (grâu spelta), teff (sau mei etiopian) și orez sălbatic.

Fructe cu aspect de legume: locurile 22-24

Raport: cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă - 2

Uneori, ceea ce noi numim legume sunt, de fapt, fructe. Cele trei numite în raport sunt florile de dovleac, bamele și tomatele portocalii.

Verdețuri: locurile 25-33

Nu mai e vreun secret că frunzele verzi sunt printre cele mai sănătoase alimente din lume. În plus, cresc rapid și se găsesc peste tot pe glob. Specialiștii recomandă frunzele de sfeclă, rapini (sau broccoli raab, planta folosită în sudul Italiei, Spania, Portugalia și China), moringa, varza bok choy, frunzele de dovleac, varza roșie, spanacul și năsturelul.

Ciupercile: locurile 34-36

Ciupercile sunt o bună sursă de vitamina D și de proteine vegetale. În plus, le poți folosi ușor în loc de carne. De asemenea, pot crește în medii dificile. Varietățile notate în raport sunt enoki (crește și la noi în țară, dar în sălbăticie - nu se cultivă – și are denumirea de picior de catifea, ciupercă de iarnă sau ciupercă de miere), maitake (foalele vacii sau bureți călugărești) și Lactarius deliciosus, numită la noi în țară râșcov de brad, pita pădurii sau pita lui dumnezeu.

Nuci și semințe: locurile 37-40

Nucile și semințele sunt puse la loc de cinste. Sunt nominalizate semințele de in, de cânepă, de susan și nucile.

Rădăcinoase: locurile 41-43

Raport: cele mai sănătoase 50 de alimente pentru om și pentru planetă - 3

Cele mai sănătoase rădăcinoase pentru om și mediu sunt rădăcina de pătrunjel, ridichea albă și barba caprei, care este o rădăcinoasă asemănătoare la aspect cu păstârnacul, însă de culoare neagră.

Germeni: locurile 44-46

Germenii de lucernă, cei de fasole și de năut au undă verde atât pentru om, cât și pentru mediu!

Tuberculi: locurile 47-50

Nici amidonul nu e uitat de către cei care au realizat raportul. Însă tot ei ne spun să mâncăm mai variat. În loc de clasicii cartofi, ne sugerează alte alimente: rădăcină de lotus, cartof yam violet, cartoful Mexican numit jicama și cartofii dulci roșii, indinezieni.

Raportul mai sfătuiește reducerea consumului de proteine animale, respectiv de carne, lactate și ouă, pentru că acesta contribuie la creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră la nivel global și la creșterea poluării. Însă consumul prea mare de produse animale nu e nesănătos numai pentru planetă, ci are efecte negative și asupra sănătății omului. Prin urmare, pe lista cu cele mai sănătoase 50 de alimente, produsele din surse animale nu și-au făcut loc.

Sunt Raluca și nu suport puful de pe piersici. De aceea, de fiecare dată când mănânc o piersică, o decojesc. Blasfemie? Poate. Dar sunt de părere că trebuie să faci tot ce-ți stă în putință ca să te simți bine. Iar asta include și mâncarea.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *