Restaurantele, în stare de urgență din cauza coronavirusului

Restaurantele, în stare de urgență din cauza coronavirusului - 1
Citește mai multe articole despre

Am discutat cu trei chefi care ne-au spus cum le-a afectat pandemia de coronavirus afacerile.

ACTUALIZARE 17.03.2020: Guvernul a anunțat suspendarea activităților de comercializare a produselor alimentare și băuturi alcoolice organizată de restaurante, hoteluri sau cafenele pentru consumul în interiorul sau exteriorul locației.

România este de azi, 16 martie, în stare de urgență, iar din 14 martie a intrat în scenariul al treilea din lupta împotriva coronavirusului. Acest lucru presupune restricții mai dure, inclusiv limitarea adunărilor publice cu mai mult de 50 de persoane. În această categorie intră și restaurantele și fast-food-urile. Unele s-au închis temporar, altele au redus drastic activitatea.

Numărul de cazuri de coronavirus va crește cu rapiditate în perioada următoare, iar peste tot în lume se iau măsuri drastice. Restaurantele și afacerile cu mâncare, în general, se numără printre cele mai afectate businessuri și nu numai în România.

În una dintre cele mai mari metropole ale lumii, New York, începând de mâine se va sista servirea clienţilor în restaurante şi cafenele, cu excepţia vânzărilor la pachet. Aceeași măsură a fost preluată și în restaurante din România, însă multe bistrouri sau restaurante mai mici, nișate, care nu lucrează cu stocuri, au decis să-și închidă temporar porțile. Evident, aici a contribuit și numărul mare de rezervări anulate, după ce multe persoane au decis să se autoizoleze la domiciliu, conștientizând pericolul pandemiei de coronavirus. În plus, multe persoane au făcut stocuri importante de alimente, astfel încât gătitul acasă este, evident, prima opțiune.

Ce mai grea decizie

Deși în urmă cu doar trei zile luase măsuri speciale în ceea ce privește siguranța clienților, anulând service-ul de prânz și limitând la o treime numărul de locuri pentru cină, Radu Ionescu, proprietar și chef la restaurantul bucureștean Kaiamo (aflat în top 1.000 cele mai bune restaurante din lume) a decis astăzi să închidă temporar afacerea.

Restaurantele, în stare de urgență din cauza coronavirusului - 2

Radu Ionescu, chef și proprietar Kaiamo

„KAIAMO se închide. Temporar. De câteva zile, restaurantul este gol…”

„Nu credeam că am să ajung să scriu aceste rânduri. E dureros, crunt, iar emoțiile sunt de ceva timp transformate în lacrimi mute și ascunse. Cele trei cuvinte pe care am încercat să nu le spun cu voce tare au ajuns astăzi să fie auzite: KAIAMO se închide. Temporar. De câteva zile, restaurantul este gol… Nimeni nu intră pe acele uși, nimeni nu dă bună ziua, nimeni nu zâmbește, telefonul nu sună. Nimeni nu caută nimic decât un răspuns la acest haos ce a cuprins planeta. Iar acest adăpost, casa noastră, acest proiect suferă mai puternic ca niciodată. Ingredientele se strică cu fiecare minut ce trece fără milă, furnizorii nu mai vin. Producătorii s-au oprit de mult. Totul e pustiu. Mă uit la acești copii care mi-au fost alături atât de mult timp. Ochii lor îmi spun multe. Au multe întrebări. Și pentru prima dată nu am unde să-i călăuzesc. Decât, spre casele lor, încercând din răsputeri să le pot oferi un confort emoțional și financiar până vom putea să trecem peste tot acest haos, până vom putea face ce știm cel mai bine: să gătim, să servim, să muncim. În armonie pentru un bine patriotic și personal. Pentru un vis care abia începuse să se concretizeze. Astăzi închidem. Pentru siguranța tuturor oaspeților și a echipei am luat cea mai grea decizie de până acum. Rămâneți în siguranță! Aveți grijă de cei iubiți! Gășiți acel adăpost și păstrați-l! Ne vom revedea curând. P.S.: Situația pe plan național se agravează de la o zi la alta. Nu există nicio formă de control, ajutor sau sprijin din partea Guvernului și a instituțiilor sale. Sfătuim toate celelalte locații să procedeze la fel, oprind temporar activitățile și să #STAMACASA . Împreună, poate avem o șansă. Singuri, ziua de mâine nu ne este promisă“, a scris Radu Ionescu pe contul său de Facebook.

În ultima perioadă, numărul anulărilor la Kaiamo a crescut foarte mult, chiar dacă Radu Ionescu și echipa sa au luat măsuri speciale pentru siguranța oaspeților. „Toate prânzurile au fost anulate, rezervările erau valabile numai pentru cină. Deși capacitatea restaurantului nostru permitea un grad de ocupare de 90 de oaspeți, am limitat numărul la 30, pentru fiecare seară. Am pus la dispoziția oaspeților șervete de unică folosință cu apă fierbinte, dezinfectant și soluții antibacteriene. Toată vesela, paharele și tacâmurile au fost spălate la ciclu dublu de igienizare cu produse acreditate, la o temperatura de 90º C. Din păcate,  în ultimele două săptămâni, procentul anulărilor a fost de 83%. Nu mai dispuneam de toate ingredientele din meniu, mulți furnizori și-au limitat sau încetat activitatea pe termen nedeterminat. Depindem de furnizori, producători, oaspeți. Toate aceste piese din puzzle sunt afectate“, a declarat Radu Ionescu pentru SoDelicious.

Situația poate fi gestionată mai bine fără panică

Chiar dacă la Brașov numărul cazurilor confirmate este mult mai mic decât în București (7 cazuri, în 16 martie), Oana Coantă (desemnată de Gault&Millau Femeia bucătar a anului 2019), chef și proprietar al restaurantului Bistro de l’Arte. a decis să închidă pentru public, păstrând doar variantele de livrare la domiciliu sau ridicare a comenzilor.

Restaurantele, în stare de urgență din cauza coronavirusului - 3

Oana Coantă, chef și proprietar Bistro de l’Arte

„De mâine, deschidem varianta de ridicarea a comenzilor la pachet sau de livrare.”

„Am întors situația pe toate părțile și am decis că bistroul trebuie să rămână închis pentru public începând de azi (16 martie – n.r.), cât o fi nevoie. De mâine, deschidem varianta de ridicarea a comenzilor la pachet sau de livrare. Sunteți mulți care ne-ați solicitat livrări, iar noi am fost aici și când a fost bine, și când a fost greu, timp de 20 de ani. Rămânem aici, știind – din experiență – că momentele grele se trec cu un plan corect și fără panică“, a anunțat Oana Coantă pe Facebook.

Înainte de a lua decizia anunțată mai sus, Oana Coantă și echipa sa au luat măsuri speciale în ceea ce privește igiena, atât pentru clienți, cât și pentru angajați. „Noi insistăm oricum permanent în direcția igienei și a gestionării materiei prime perisabile. Acum, am suplimentat maxim, cu tot ce se putea. Meniul nu a suferit, noi avem 90% produs local și regional. În ce mai rău caz, dacă sunt rupturi de stoc, refacem meniul și renunțăm la ce nu mai avem“, a declarat Oana Coantă pentru SoDelicious.

Deși scenariul pentru perioada următoare este, din păcate, pesimist, ea crede că totul poate fi gestionat cu calm. „Nu avem nici o panică, suntem bine organizați, echipa e pregătită pentru orice. Au mai fost hopuri mari în 20 de ani de când suntem, ăsta e unul mare, dar nu de netrecut“, a completat Oana Coantă.

Afacerile mari, afectate mai puțin

Michael Passarelli, fiul lui Antonio Passarelli, este chef la Club Diplomatic din Mamaia, un restaurant ce face parte dintr-un grup cu afaceri și în Capitală. Lucurile par să stea mai bine în ceea ce privește afacerile mari, care au logistica și puterea financiară de a gestiona mai ușor criza generată de pandemia de coronavirus.

Restaurantele, în stare de urgență din cauza coronavirusului - 4

Micael Passarelli este chef la Club Diplomatic Mamaia

„În Constanța lumea încă face rezervări pentru evenimente…”

„În această perioadă, ca măsuri de siguranță, atât pentru noi, cât pentru clienții noștri, am redus la minimum personalul și lucrăm în ture, pentru un control mai mare. Igienizăm fiecare porțiune pe care o folosim: mânerele de uși, ușile la anumite sertare, dulapurile etc. Purtăm măști și mănuși chirurgicale. Firma noastră de consultanță are mai multe proiecte în țară. În Constanța lumea încă face rezervări pentru evenimente și nimeni până la momentul de față nu a anulat evenimentele, însă în București până acum au fost anulate 10 % din rezervări și preconizăm că procentul va fi în creștere în următoarele zile. Și în Constanța, cu siguranță, vom avea o scădere, dar nu putem preconiza cât. E o măsură de siguranță pe care și-o iau clienții și înțelegem fenomenul“, a declarat Michael Passarelli pentru SoDelicious.

„Furnizorii ne sfătuiesc să ne aprovizionăm cu marfă pentru următoarele două săptămâni, pentru că în această perioadă ar putea lipsi anumite produse din stocul lor. Noi putem lucra la capacitate normală, în situația în care statul nu dispune închiderea localurilor așa cum se întâmplă în restul Europei. Ne rămâne să fim optimiști și să avem răbdare să vedem încotro se îndreaptă lucrurile, însă dacă o să se dispună închiderea restaurantelor și a cluburilor, din păcate nu avem ce face pentru afacere, dar cu siguranță vom urma instrucțiunile și ne vom izola pentru a trece mai repede de această perioadă“, a încheiat Michael Passarelli.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *