Starea de urgență și coada la supermarket: reportaj din vremea coronavirusului

Starea de urgență și coada la supermarket: reportaj din vremea coronavirusului - 1

UPDATE 24 MARTIE De mâine dimineață, 25 martie, de la ora 06.00, nu vei mai putea părăsi locuința decât pentru a cumpăra alimente sau medicamente, pentru a te deplasa la locul de muncă sau pentru situații de urgență. Toate acestea însoțite de o declarație pe propria răspundere. De aceea, azi hipermarketurile și supermarketurile au fost luate cu asalt de oameni, care au profitat de ultima zi de cumpărături fără documente justificative. Cum au stat lucrurile în supermarketurile bucureștene în ultimele 3  săptămâni, află din acest reportaj SoDelicious.

În această seară (23 martie), de la ora 22.00, intră în vigoare ordonanța militară de urgență, care aduce noi reguli și restricții în plină epidemie de coronavirus. Poate din acest motiv românii s-au năpustit azi mai abitir asupra supermarketurilor, deși aceste magazine nu intră în sfera restricțiilor ordonanței. Cozi uriașe s-au format din nou la mai multe magazine. Cum am văzut eu lucrurile astăzi (când am ieșit din casă ca jurnalist, observând și fotografiind de la distanță), dar și la ultimele ieșiri în calitate de cumpărător, află din acest reportaj SoDelicious.

Retailerii din România dau constant asigurări că există stocuri din alimente de bază și că produsele care se epuizează în magazine vor fi rapid înlocuite. Cu mici excepții (drojdie, de exemplu) promisiunile lor sunt onorate. Ordonanța militară nu afectează, începând de mâine, programul magazinelor alimentare și nici nu impune cetățenilor restricții în ceea ce privește ieșirile din casă pentru aprovizionare. Cu toate acestea, românii continuau azi să formeze cozi și să nu respecte recomandările autorităților. Cu unele excepții, am constatat aceste lucruri pe pielea mea în ultimele două săptămâni, în trei supermarketuri și într-o piață bucureșteană.

Dacă ar fi să citez un personaj din niște desene animate la care se uită fiica mea de 4 ani, „în timpul zilei, sunt doar o fată normală, cu o viață normală“. Cumpăr asumat, urmăresc oferte în hipermarketuri, cumpăr local și sezonier ori de câte ori pot din piețe (urzici primăvara, roșii vara și mere toamna/iarna, mezeluri și brânzeturi de la mici producători). Așa că știu tips-uri și prețuri, iar când lămâile sau săpunul costă peste noapte cu 30%-200% mai mult, e un motiv să mă pun pe scris. Asta, plus căruciorul care ți se-nfige-n spate la supermarket, în timp ce în boxe ți se spune să păstrezi distanța.

Săptămâna 0

Ca familie, facem cumpărături săptămânal, produse de consum imediat: lactate, brânzeturi, carne, fructe și legume. Așa s-a întâmplat că am fost într-un supermarket în care mergem în mod obișnuit cu vreo 3 zile înainte să se declanșeze isteria cumpărăturilor și am luat ceea ce luăm de obicei. Totul e OK, prețurile sunt cele pe care le știm. Trei-patru zile mai târziu, pe când marketurile sunt deja luate cu asalt, iar oamenii fac din nou stocuri din tot ce au și nu au nevoie, mergem pentru verdețuri de primăvară și alte câteva lucruri în Piața Obor. Aici e bine aprovizionat, cartofii și ceapa sunt din abundență (asta în timp ce la știri vedem rafturi goale în marile magazine), lumea gustă brânza de la țărani direct cu mâna, la terasă sfârâie micii și cântă muzica. Oborul trăiește în bula lui.

Săptămâna 1

Am restricționat la minimum ieșirile, însă o rundă de aprovizionare pentru produse de bază (perisabile) se impunea. Plec înarmată cu șervețele, mănuși și dezinfectant, limitându-mă la cumpărăturile strict necesare, pentru a sta cât mai puțin timp în magazin. Întreb dacă se dezinfectează cărucioarele și mi se spune că din oră în oră.

Distanțarea socială în plină criză de coronavirus e doar o glumă bună la această rundă de shopping. Oricât încerc să stau la distanță de alți cumpărători până se eliberează zona din dreptul raftului respectiv, așteptându-i pe alții să ia produsele și să plece, nu-mi iese. Pentru că atunci când ajung la raft mă trezesc cu cineva cocoțat peste mine ca să înșface vreo trei cutii de lapte. Nu că raftul n-ar fi fost plin. La coadă, deși mă duc la o casă self service, mă simt constant mângâiată pe fund de căruciorul clientului din spate, care consideră ca spațiu vital de respirat în siguranță o distanță de 20 de centimetri. Prețurile au crescut cam la toate produsele de bază.

Săptămâna 2

Aceeași ieșire, cam aceleași cumpărături, alt hipermarket. Miroase puternic a clor, clienții au la dispoziție la intrare șervețele și dezinfectant. Constat o nouă ierarhie: paznicii au urcat rapid pe scara socială, „îmbălsămați“ drept dumnezei și cerberi ai ușilor glisante. Distanța e mai mare între cărucioare, supermarketul mai gol, dar bine aprovizionat. Din nou, cu mici excepții: hârtie igienică e și nu e, depinde de asperități și de preferințe. Prețul clar e mai mare. Drojdia lipsește încă, deși un producător ne promitea viral în mediul online că livrează stocuri pentru 25 de milioane de pâini. Ne distanțăm corespunzător și la coadă. Speranțele îmi sunt ucise de pensionara din fața mea, despre care aș putea spune că dă cu mucii-n fasole la final, dar mă gândesc că poate ai conserve de consumat. Așa că o să spun direct, fără metafore: dă cu scuipatu-n bancnote. La propriu! Scuipă în degete pentru a număra banii. Casiera, deși cu mănuși, îi ia. Cu aceleași mănuși îmi ia și mie produsele pentru a le scana. Dacă ar fi fost un reportaj video, urmau multe beep-uri. Cum e unul scris, te las să-ți imaginezi. Și la alte produse de bază prețurile au crescut, în unele cazuri s-au dublat (în special la fructe și legume, la lămâi am constatat dublarea prețului).

Tot în săptămâna 2, Piața Obor, pentru verdețuri și legume. Deodată, pot spune că lumea aici se poartă cu mănuși. La propriu, mai ales vânzătorii. Clienți destul de puțini, vânzători protejați (unii degeaba, cu nasul liber din mască), terasa închisă (se intrase în scenariul 3, în care restaurantele sunt închise). Câțiva aurolaci nostalgici stau, realmente, atârnați de mesele unde cu doar o săptămână în urmă se consumau mici suculenți, se bea bere și se asculta Gică Petrescu. În hala de legume și la magazinele alimentare nu sunt cozi, lumea cumpără responsabil, nu face stocuri pentru al Treilea Război Mondial, care vine peste noi cum ne spune Mihăiță Piticu’ în maneaua lansată acum câteva zile. Urma asta de decență și normalitate îmi dă speranțe. În plus, am luat urzici și leurdă. Hipsterii care făceau cumpărături și tururi gastronomice lipsesc, probabil respectă hashtagul. Eu îmi asum, #stauacasă doar 6 zile și 15 ore pe săptămână. Prețurile au crescut la unele produse (unele tipuri de carne și unele legume de bază: ceapă, cartofi).

Concluzii

  • Prețurile au crescut semnificativ, mai ales în hipermarketuri, în unele cazuri s-au dublat.
  • Am observat trei tipuri de cumpărători în această perioadă: cei cu cărucioare pline (în special multe pachete de paste la care asortează cu două-trei foarte scumpe caserole cu cherry, ignorând faptul că ar putea face minuni culinare cu niște conserve de suc de roșii), minimaliștii, probabil în căutarea unui pretext ca să nu #stămacasă (2-3 produse în coș) și pensionarii. Sau, mă rog, restul lumii și pensionarii. Tata e inclus. Zilele trecute nu putea trăi fără ceapă verde.
  • Și bogații plâng câteodată. La un retailer din nordul Capitalei nu mai erau stocuri de mușchi de vită argentinian, de 200 de lei kilogramul (via Facebook, din sursă de încredere, care s-a mulțumit doar cu dorada).
  • Recomandările, restricțiile, regulile sunt respectate în funcție de conștiința și bunul simț al fiecăruia.
  • Vânzările online au crescut, hipermarketurile fac livrări, e o soluție la care am apelat și eu și la care voi apela în continuare.
  • Supermarketurile nu se închid, există stocuri, sunt aprovizionate constant, dar e bine să le frecventăm strict la nevoie.
  • Numai solidari, responsabili și empatici putem depăși această perioadă.

Dacă ai avut o experiență neplăcută la cumpărături sau dacă, dimpotrivă, ai fost impresionat de ceva zilele acestea, ne poți povesti într-un comentariu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *