Efectele interacțiunii dintre cofeină și taurină în băuturile energizante

Băuturi energizante cu cofeină Foto: Pixabay
Citește mai multe articole despre

Am primit la redacție următorul comunicat de presă privitor la efectele băuturilor energizante ce conțin cofeină și taurină. Acesta preia concluziile unor opinii științifice formulate de Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară în urma unor studii de lungă durată, pe cohorte populaționale reprezentative.

Reproducem în continuare întregul comunicat, așa cum ne-a fost transmis, adăugând însă opinia personală că luarea în discuție doar a cofeinei și taurinei atunci când vorbim despre eventualele efecte nocive ale băuturilor energizante este insuficientă.

Elefantul din încăpere este de fapt conținutul de zahăr din respectivele băuturi. Din infograficul însoțitor al comunicatului s-ar putea deduce că efectele benefice ale cofeinei, de nedisputat, s-ar aplica automat și consumului de băuturi energizante.

Cu toate acestea, cititorii ar trebui să remarce că o bună parte dintre băuturile care conțin cofeină din graficul respectiv pot fi (și ar trebui să fie) consumate fără zahăr, pentru a beneficia de efectele cofeinei. Băuturile energizante, ciocolata și, adesea, pliculețele de cafea instant conțin însă în mod implicit zahăr sau alți îndulcitori.

Iar despre efectele dezastruoase ale zahărului știe probabil deja toată lumea. Până și Organizația Mondială a Sănătății recomandă insistent reducerea aportului de zahăr la adulți și copii, iar unii experți nu se sfiesc să declare că zahărul ar trebui catalogat drept otravă (!).

Un alt lucru care ar trebui luat în considerare este și faptul că prezența cofeinei (prin dependența pe care o generează) predispune la creșterea consumului, cantitativ vorbind, al băuturilor energizante care o conțin. Cu zahăr cu tot, da.

Pe de altă parte, există și vești bune. Iată comunicatul promis:

Puțini dintre noi știu că o băutură energizantă de calitate conține aproape 90% apă, restul reprezentând zahăr granulat, cofeină (32 mg de cofeină / 100 ml de produs), taurină (400 mg / 100 ml) și vitaminele din complexul B (B3 – niacină, B5 – acid pantotenic, B6 – piridoxină, B2 – riboflavină și B12 – cobalamină), la care se adaugă doi aminoacizi esențiali pentru menținerea tonusului (carnitină și L-arginină), acid citric, aromă de caramel și regulator de aciditate, fără adaos de conservanți.

Și mai puțini știu că totalul de cofeină conținut de o băutură energizantă este același dintr-o cafea espresso sau din două cești de ceai negru sau verde.

„Una dintre percepțiile greșite care stau la baza faptului că băuturile energizante sunt controversate este conținutul de cofeină al acestora. Cred că trebuie să fim conștienți că și în cazul băuturilor energizante, ca și în cazul celor mai multe alimente pe care le consumăm, nu cofeina este cea care ne face rău, ci consumul exagerat. Un adult sănătos poate consuma în siguranță 400 mg de cofeină pe zi, echivalentul a cinci băuturi energizante la 250 ml1”, a declarat Șerban Damian, doctor specializat în nutriție sportivă.

Continutul de cofeina al diverselor produse

Un alt ingredient din băuturile energizante despre care se vorbește mult, însă fără o informare corectă de cele mai mule ori, este taurina.

„Taurina este un acid organic prezent în secreția biliară, care împreună cu acid colic formează acidul taurocolic, acesta fiind produs de organismul uman mai ales în mușchi, creier, inimă și sânge. O persoană cu o greutate de 70 kg are în mod normal aproximativ 70 de grame (70.000 mg) de taurină distribuită în întregul corp, adică de 70 de ori mai multă decât se găsește într-o băutură energizantă (1.000 mg de taurină / 250 ml de produs)”, a declarat Șerban Damian, doctor specializat în nutriție sportivă.

Relația dintre cofeină și taurină și efectele interacțiunii dintre acestea

Cofeina exercită efecte stimulatoare asupra sistemului nervos central și, deși taurina acționează în general ca un neuromodulator inhibitor, posibilitatea existenței unor efecte stimulatoare ale cofeinei și taurinei asupra acestuia nu a fost exclusă de oamenii de știință.

În 2013 a fost realizat un test în două etape, pe 19 subiecți sănătoși, care au primit inițial o singură doză de băutură sportivă controlată, fără cofeină sau taurină (1.000 ml), o băutura sportivă cu taurină (4.000 mg), o băutura sportivă cu cofeină (320 mg) și o băutură energizantă (4.000 mg de taurină, 320 mg de cafeină și 240 mg de acid glucuronic, un derivat din glucoză), în patru ocazii separate. A doua etapă de testare a fost efectuată pe aceiași subiecți, de data aceasta cu o doză unică, de 750 ml, din aceleași băuturi.

În urma rezultatelor raportate pentru ambele testări, s-a observat o creștere semnificativă a presiunii sistolice (arteriale) în urma consumului băuturii sportive cu cofeină pentru ambele teste, mai mică în cazul băuturii sportive de origine controlată și a celei cu taurină, în timp ce în cazul băuturii energizante nu au existat diferențe semnificative între cele două testări.

Grupul de studiu a remarcat cu surprindere că băutura energizantă nu a contribuit la creșterea presiunii sângelui, ceea ce ar fi fost de așteptat având în vedere conținutul ei de cofeină.

Pe baza studierii efectele antagonice ale cofeinei și taurinei asupra sistemului cardiovascular, cercetătorii au ajuns la concluzia că, dacă există interacțiuni la nivel cardiovascular între cofeină și taurină, taurina ar putea reduce efectele cardiovasculare ale cofeinei2.

Infografic despre consumul de cofeina si bauturi energizante

Cu toate acestea, unii producători de băuturi energizante cred cu tărie că moderația și echilibrul sunt esențiale pentru păstrarea stării de bine și recomandă consumul a nu mai mult de o băutură energizantă pe zi.

Referințe:

1Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară / European Food Safety Authority, Scientific Opinion on the safety of caffeine, 2015 [PDF]

2Autoritatea Europeană pentru Siguranța Alimentară / European Food Safety Authority, Scientific Opinion on the safety of caffeine, 2015, pagina 39 [PDF]

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *