FruFru a fost unul din momentele importante ale importării și la noi a conceptului de healthy food.(1) A fost prima inițiativă serioasă legată de mâncarea sănătoasă și proaspătă, mai exact de fast-food-ul sănătos. FruFru revine pe o piață mult mai ofertantă acum și cu termene de garanție la fel de mici.
Totul a pornit de la Mihai Simiuc prin 2006-2007. Inițial, nu a început chiar atât de sănătos, fiindcă era vorba atunci despre paste: Mondo di Pasta, firma devenită apoi Good People. Nu după multă vreme, brand-urile firmei, FruFru și Urban Monkey, se vor axa pe mâncare și sucuri proaspete, dezvoltând treptat, ba un serviciu de livrare (printre primele) și magazin online (FruFru Detox), ba câteva mici magazine de sine-stătătoare sau standuri găzduite în locațiile Mega Image, Inmedio sau Billa, ba vitrine tip fresh corner pe holuri de birouri și companii, ba participări la evenimente. Mâncatul sănătos modern începuse, iar astfel de inițiative au început de atunci să se înmulțească și să ia cele mai diferite forme.
Lucrurile nu au mers mereu ca pe roate, iar în 2019, compania multinațională Unilever a cumpărat pachetul majoritar de acțiuni (75%) al lui Mihai Simiuc, el rămânând cu restul, dar controlând, se spunea, în continuare afacerea. În 2022, Unilever cumpără și restul acțiunilor, iar Simiuc se retrage, continuând să se ocupe totuși de magazinele OTOTO, o afacere începută în 2021 și dezvoltată cam în același spirit cu mai vechiul concept Cooperativa FruFru.
Ca și în povești, atunci când vine vorba de giganți care iau tot ce prind, se strică un echilibru. Cu atât mai mult în domeniul alimentar. Atunci când marii jucători “industriali” cumpără firmele mici, intervin, distrug sau măcar denaturează sensul inițial. Exact la asta te puteai aștepta și de la Unilever, cu venituri de 51 de miliarde de dolari în 2020, aflat în top 4 jucători mondiali din industria alimentară(2), clasament dominat de Nestle, cei cu zahărul la borcan vândut pe post de cremă de ciocolată. Ca o ironie, gigantul anglo-olandez Unilever este și al doilea mare producător de produse de curățat din lume după Procter & Gamble. The irony!
Însă la începutul acestui an, Simiuc a cumpărat înapoi brand-urile FruFru și Urban Monkey. Rămân în afara tranzacției fabrica de mâncare, închisă acum, și magazinele Cooperativa FruFru. Brand-urile FruFru și Urban Monkey își vor relua cumva existența, în cadrul OTOTO, care tot pe retail-ul de produse fresh și healthy merge, încercând să sprijine mărcile independente și micii producători de produse de calitate. De fapt, chiar de la OTOTO am cumpărat și eu dulcețuri gustoase și sănătoase fără zahăr adăugat, bune de dăruit la oameni dragi.
Nouă ni s-au părut încă și mai interesante momentele de inspirație care au hrănit business-ul deschis acum 20 de ani de Simiuc. Într-un interviu, antreprenorul vorbește despre o remarcă făcută de Mircea Cărtărescu la o lansare de carte: Scriu cărți pe care îmi place să le citesc. De aici și până la Am încercat același lucru: să facem o mâncare pe care să ne placă s-o mâncăm. (min. 04-45) nu mai era decât un pas. Apoi, a fost cartea unui economist britanic, apărută prin anii ’70 (Small is beautiful. Economics as if people mattered), din care a preluat ideea că odată cu extinderea și creșterea, afacerile ca și comunitățile, se dezumanizează, prin urmare keep it small, keep it personal, keep it real cum ar spune unii, e mai bine pentru toți. Și a mai fost un grafitti (min. 14-50) ce poate fi găsit ușor pe cea mai lungă secțiune încă în picioare a Zidului din Berlin. Cale bătută, Unilever…
____________________________
(1) Folosim expresia în engleză deoarece vorbim despre un întreg concept venit dinspre Apus. Nu este vorba despre simpla expresie mâncare sănătoasă.
(2) Sau în top 2, dacă înlăturăm PepsiCo și Coca-Cola, care sunt specializate pe sucuri chimice.