Mâncarea ultraprocesată te face să mănânci mai mult

Mâncarea ultraprocesată te face să mănânci mai mult - 1

    Mâncarea ultraprocesată îi face pe oameni să mănânce mai mult și să se îngrașe, arată un prim studiu despre impactul acestui tip de alimentație. Cauzele nu țin de gust sau componenta nutritivă, ci ar avea legătură cu hormonii care influențează apetitul.

    Participanții voluntari la un studiu despre impactul pe care îl poate avea mâncarea ultraprocesată au fost monitorizați timp de o lună în legătură cu tot ce au mâncat. Când li s-a servit mâncare ultraprocesată, aceștia au consumat, în medie, 500 de calorii în plus pe zi, față de zilele când au primit mâncare neprocesată.

    Institutul Național pentru Sănătate din SUA spune că mâncarea ultraprocesată poate influența hormonii de foame, determinând oamenii să continue să mănânce, deși s-au săturat, notează bbc.com.

    Chiar și în mediul științific a fost greu de definit ce înseamnă mâncare ultraprocesată, dar Kevin Hall, cercetătorul care a condus acest studiu, a spus că „e la fel ca pornografia – e greu de definit, dar o recunoști atunci când o vezi”.

    Pe de altă parte, există câteva semnale care îți indică ce anume este mâncarea ultraprocesată:

    • are ingrediente care nu sunt produse în mod natural;
    • are mai mult de cinci ingrediente pe ambalaj;
    • bunica ta n-ar recunoaște preparatul ca fiind mâncare, dacă l-ar vedea.

    Cum a fost făcut studiul

    Mâncarea ultraprocesată te face să mănânci mai mult

    Douăzeci de persoane au renunțat la stilul lor de viață obișnuit vreme de o lună și s-au oferit voluntar să trăiască într-un laborator. Timp de două săptămâni, li s-a dat fie mâncare ultraprocesată, fie mâncare neprocesată, după care dietele s-au schimbat între ele. Voluntarii au avut voie să mănânce oricât au vrut, iar alimentația lor a fost atent monitorizată.

    În perioadele în care au consumat mâncare ultraprocesată, participanții la studiu au mâncat cu 508 calorii mai mult decât atunci când au mâncat alimente neprocesate. De asemenea, s-au îngrășat cu aproximativ un kilogram.

    Kevin Hall, de la Institutul național de Diabet și Boli Digestive și de Rinichi din SUA, a spus că acesta este primul studiu care își propune să demonstreze că există o relație cauzală între mâncarea ultraprocesată și consumul mai mare de calorii.

    Mâncarea ultraprocesată duce la creșterea consumului de calorii și la îngrășat. Acest tip de alimentație poate avea un rol și la populații extinse”, a mai spus Hall. Acesta a completat că studii anterioare au estimat că „epidemia de obezitate” din Statele Unite ar fi fost cauzată de consumul a 250-300 de calorii în plus pe zi.

    De ce îngrasă mâncarea ultraprocesată

    Participanții la studiu au spus că mâncarea ultraprocesată și cea neprocesată a fost la fel de gustoasă, iar conținutul nutritiv al ambelor tipuri de mâncare a fost creat astfel încât să fie cantități egale de zahăr, carbohidrați, grăsimi și fibre.

    Așa că de ce una te face să mănânci mai mult și alta – nu? O posibilă explicație ar fi impactul mâncării procesate industrial asupra hormonilor care influențează dorința de a mânca.

    Când voluntarii au mâncat alimente neprocesate, unul dintre hormonii care reduc apetitul – care în alte studii a demonstrat că reduce pofta de mâncare – a crescut, în ciuda faptului că oamenii mâncau mai puține calorii”, a spus doctor Hall. Studiul mai arată și că grelina, un hormon care stimulează apetitul, a scăzut în cazul alimentării cu mâncare neprocesată.

    Unii dintre participanții la studiu au mâncat cu 1.500 de calorii mai mult în baza dietei cu alimente ultraprocesate, în timp ce alții au mâncat aproximativ la fel în timpul ambelor diete. Studiul ar trebui realizat pe un număr mai mare de voluntari și pe o perioadă mai extinsă de timp.

    Sunt Raluca și nu suport puful de pe piersici. De aceea, de fiecare dată când mănânc o piersică, o decojesc. Blasfemie? Poate. Dar sunt de părere că trebuie să faci tot ce-ți stă în putință ca să te simți bine. Iar asta include și mâncarea.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *