STUDIU: Prietenii din mediul online pot influenţa ceea ce mâncăm

social media Foto: Social Cut via Unsplash
Read more articles about

Ești ceea ce mănânci. Dar mănânci ceea ce vezi!

Social media abundă de imagini cu mâncare într-o asemenea măsură încât ajungem să învăţăm pe de rost preferinţele alimentare ale prietenilor noştri virtuali. Până şi cercetătorii englezi sunt bombardaţi cu astfel de fotografii pe Facebook, astfel că s-au întrebat la un moment dat: ce impact au postările celorlalţi asupra propriilor noastreobiceiuri alimentare? 

Ce spun rezultatele unui studiu recent

O echipă de cercetători britanici de la Universitatea Aston (Birmingham) le-a cerut celor 369 de studenţi, băieţi şi fete, să povestească despre ceea ce cred ei că prietenii lor de pe Facebook consumă, despre ceea ce cred că preferă aceștia (fructe, legume ori mâncare nesănătoasă), respectiv să povestească despre cât consumă şi ce preferă ei înşişi, plus indicele de masă corporală (IMC).

„Când participanții s-au gândit că ceilalți membri ai grupului fie au mâncat mai multe porții de legume și de fructe, fie obișnuiesc să mănânce fructe și legume, aceștia au raportat că au început să consume, la rândul lor, mai multe gustări sănătoase”, este de părere un specialist în psihiatrie de la Universitatea din Pennsylvania.

Partea bună este că, prin intermediul social media, se pot crea şi dezvolta campanii diverse care pot promova un stil de viaţă sănătos. Autorii studiului precizează că efectele adverse ţin de aspectul moral. Mai exact felul în care se etichetează alimentele ca fiind „bune” şi „rele”, ar putea face ca persoanele care le consumă pe cele „rele” să se simtă vinovate pentru obiceiurile lor alimentare.

„Acest studiu sugerează că putem fi influențați de prietenii din mediul online mai mult decât ne dăm seama atunci când alegem ceea ce mâncăm”, explică autorul studiului, Lily Hawkins.

De altfel, nu a existat nicio asociere între obiceiurile alimentare ale participanţilor şi indicele de masă corporală. Studiul va fi publicat vara aceasta în revista ştiinţifică „Appetite”.

Noi emoji pentru alimente în 2020

Alte cercetări privind social media şi obiceiurile alimentare 

În Jurnalul Academiei Americane de Pediatrie (2019), o echipă de specialişti de la Universitatea din Liverpool a prezentat efectele postărilor cu mâncare din social media asupra copiilor şi a ajuns la concluzia nu doar că promovarea alimentaţiei sănătoase nu are niciun efect asupra acestora, dar şi marketing-ul produselor de tip junk food este mult mai atrăgător pentru cei mici.

Tot în 2019, în Jurnalul Internaţional de Tulburări de Alimentaţie, s-a publicat un studiu ale cărui rezultate au subliniat o legătură între social media şi tulburările de alimentaţie la adolescenţi.

De altfel, în Revista Internațională de Nutriție Comportamentală și Activitate Fizică (2018), câţiva cercetători australieni remarcau faptul că reţelele de socializare pot fi un mediu propice pentru transmiterea informaţiilor legate de nutriţie. În urma studiului acestora, efectuat pe participanţi tineri, nu s-a găsit nicio asociere între social media şi influenţarea indicelui de masă corporală sau între social media şi pierderea în greutate.

Întrebarea de final e dacă postările celorlalţi cu şi despre mâncare au impact chiar şi asupra cercetătorilor, dar probabil că nimeni nu-şi doreşte să facă parte din propriul studiu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *