Usturoiul verde: beneficii pentru sănătate

Usturoiul verde seamănă cu ceapa Aroma blândă a usturoiului verde în preparate și beneficiile acestuia pentru sănătate. Imagine: Marta Cuesta, Pixabay

Usturoiul verde seamănă cu ceapa, dar se bucură de proprietăți încă și mai spectaculoase. Introdu-l în dietă și nu vei regreta.

Usturoiul aparține familiei Liliaceae, iar originile sale foarte vechi (peste 5.000 de ani de cultivare) provin din Asia Centrală. În trecut, usturoiul era administrat în doze impresionante sclavilor, soldaților și sportivilor, deoarece se credea că întărește forța și rezistența fizică.

Există aproximativ 300 de soiuri de usturoi cultivate în întreaga lume, dar cele mai comune sunt usturoiul alb, usturoiul roz și cel violet. Usturoiul conține anumite substanțe care sunt activate numai în contact cu aerul. De aceea, intensitatea aromei sale depinde foarte mult de felul tăieturii: cu cât este mai subțire, cu atât intensitatea este mai mare.

Usturoiul verde: beneficii pentru sănătate - 1

Usturoiul violet, unul dintre multele soiuri de usturoi. Imagine: ivabalk, Pixabay

Informații nutriționale

Usturoiul oferă, de asemenea, foarte puține calorii (doar 4-5 calorii pe tulpină), dar este bogat în enzime, minerale, vitamine și foarte mulți compuși ai sulfului ce fac din acesta cel mai puternic antibiotic natural din lume. De toate acestea beneficiază organismul. În usturoiul verde se regăsesc aceleași substanțe nutritive ca și în usturoiul uscat. Vorbim despre vitaminele A, B1 și B2, C, mangan, sulf, potasiu, fosfor, siliciu, calciu, iod, substanțe antibiotice, aminoacizi și chiar agenți cu potențial anticancerigen. Astfel că usturoiul verde se bucură și el de reputația unui remediu natural, folosit de mult timp pentru a trata diferite afecțiuni.

Usturoiul verde și beneficiile lui pentru sănătate

1. Stimulator pentru sistemul imunitar

De reținut ingredientul activ al usturoiului, alicina, un puternic antioxidant care susține organismul în numeroase moduri. Această compus pe bază de sulf crește mecanismele de apărare, previne și tratează problemele respiratorii. Dacă te lupți cu o răceală sau cu o infecție, oferă-i un ajutor organismului, adăugând puțin usturoi verde în salata pe care ți-o pregătești. Conținutul de vitamina C va stimula și el producția de globule albe din sânge.

2. Antibiotic

Usturoiul verde are calități anti-bacteriene, anti-fungice, precum și anti-inflamatorii care protejează împotriva infecțiilor. Alicina este o substanță antibiotică mai puternică decât penicilina, care previne inflamațiile, infecțiile și reduce riscul apariției cancerului.

3. Bogat în fier, ajutor în caz de anemie

Dacă te confrunți cu deficit de globule roșii sau chiar cu anemie, nu ezita să apelezi mai des la această legumă minunată de primăvară. Este o metodă eficientă  de obținere a fierului. Usturoiul verde, pe lângă cel uscat, conține o fitoproteină care transportă fierul depozitat din interiorul celulei până în afara acesteia.

4. Bun pentru inimă

De departe, usturoiul este o legumă foarte prietenoasă cu inima. Cercetătorii susțin că uleiul de usturoi conține o substanță, denumită trisulfură de dialil, care protejează inima de boli. De asemenea, usturoiul verde este un ajutor de nădejde pentru sănătate, deoarece conține mangan. Acest mineral activează o serie de enzime esențiale pentru metabolismul carbohidraților, al aminoacizilor și al colesterolului. Este și un antioxidant important, dar un aport corect de mangan influențează și sănătatea oaselor sau capacitatea de vindecare a rănilor.

În plus, consumul de usturoi verde poate ajuta la scăderea tensiunii arteriale, ceea ce reduce riscul de atac de cord și accident vascular cerebral.

5. Combate infecțiile gastrointestinale

În afară de combaterea răcelii și a tusei, usturoiul verde este, de asemenea, excelent în tratarea infecțiilor gastrointestinale.

6. Ajutor în digestie

Proprietățile anti-inflamatorii ale usturoiului pot calma iritații cauzate de inflamații la nivelul intestinului, contribuind astfel la grăbirea digestiei și la eliminarea disconfortului. De asemenea, proprietățile antioxidante și antibiotice ale usturoiului asigură un echilibru bacterian adecvat al florei intestinale.

7. Îmbunătățește circulația

Vitamina C conținută în usturoi facilitează absorbția fierului. Usturoiul în sine conține, de asemenea, un nivel impresionant de fier și alte minerale, iar consumul acestuia este de mare ajutor pentru stimularea circulației.

8. Potențial luptător anticancer

Ingredientul activ al usturoiului, alicina a fost, de asemenea, analizată în raport cu efectul său asupra celulelor canceroase. Fiind un antioxidant puternic, alicina poate contribui la ameliorarea stresului oxidativ din corp și la reducerea riscului de mutație celulară și dezvoltare canceroasă, spune JA Milner, Departamentul de Nutriție, Universitatea de Stat din Pennsylvania, SUA, într-un raport publicat în Jurnalul de Nutriție. Acest lucru se aplică nu doar prevenirii cancerului, dar și altor boli cronice cauzate de activitatea radicalilor liberi.

9. Detoxifică corpul

Fiind un bun diuretic, usturoiul verde poate ajuta la curățarea rinichilor și la subțierea sângelui, dar și la o detoxifiere mai eficientă a ficatului, îmbunătățind astfel starea generală de sănătate.

Utilizări culinare pentru usturoiul verde

Aroma usturoiului verde este destul de blândă, spre deosebire de cea a usturoiului uscat. Prin urmare, va trebui să folosești o tulpină de usturoi verde pentru a înlocui un singur cățel de usturoi uscat. Ori de câte ori este fiert, usturoiul verde se îndulcește la gust. Pentru gătit, se poate folosi întreaga plantă, atât bulbul, tulpina, cât și frunzele.  Îl poți consuma crud sau tratat termic într-o mare varietate de feluri de mâncare. Cele mai populare utilizări culinare ale usturoiului verde sunt în salate, supe sau adăugat peste cartofi prăjiți. Iar din frunze și tulpini tocate poți face un minunat topping pentru pizza sau pentru legume la cuptor.

Usturoiul verde: beneficii pentru sănătate - 2

Adaugă topping-ului pentru pizza o cantitate generoasă de usturoi! Imagine Free-Photos, Pixabay

Și apropo, luna mai e cea mai bună lună pentru a consuma usturoi proaspăt. Profită cât mai mult!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *