Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci
Citește și alte articole legate de

Cum vine primăvara, plimbările prin piață devin o experiență senzorială de neratat. Pe toate tarabele e verde și miroase a prospețime. Apar multe verdețuri de primăvară, așa că e păcat să nu te folosești de ele la maximum!

Nu m-au impresionat niciodată ștevia, uzicile și năsturelul. Cel puțin, nu în copilărie, când aceste ierburi creșteau la marginea șanțului și le ignoram în fiecare primăvară. Uneori, bunica făcea câte-o mâncare de ștevie, de piureul de urzici nu mă atingeam decât obligată, iar din năsturel - noi îi spuneam măcriș -  ciuguleam două-trei frunze în lungile mele plimbări pe izlazul din spatele casei. Mă miram când nașa mea, venită tocmai de la București, își aloca o bună bucată de timp ca să culeagă toate aceste “buruieni” ale căror proprietăți le tot lăuda. Pleca la oraș cu pungi uriașe din toate aceste verdețuri de primăvară pe care eu nu dădeam nici doi bani pe-atunci. Când mi-a venit rândul să mă mut la oraș, totul s-a schimbat. După ce-a trecut mirajul mâncării de tip fast food, am început să colind piețele, în speranța că voi regăsi acolo câte ceva din mirosurile și gusturile copilăriei. Așa am ajuns să apreciez nu doar minunatele verdețuri de primăvară, din care – am aflat și eu, într-un târziu – poți să faci o mulțime de bunătăți, ci și plimbările prin piețe, care sunt experiențe senzoriale prețioase.

Revenind însă la ce verdețuri de primăvară găsești în perioada asta a anului, lucrurile nu se rezumă numai la salată verde, ceapă verde și usturoi verde, pe care le poți lua și din supermarket. La piață găsești spanac la legătură mare, lobodă, delicata leurdă și, dacă ai noroc, chiar năsturel!

8 verdețuri de primăvară pe care să nu le ratezi anul ăsta

1. Ceapa verde

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 1

Ceapa verde e plină de vitamine, printre care C, B2, A, K și tiamină. Este, de asemenea, o bună sursă de fosfor, magneziu, potasiu, mangan și fibre. Se știe că poate reduce colesterolul, poate regla nivelul sângelui din sânge, are proprietăți antibacteriene și antiinflamatorii și reglează metabolismul. Toate acestea depind, evident, și de ceea ce mănânci în rest.

Este ideal să mănânci ceapa verde crudă, așa că pune-o cât mai des în salate sau folosește-o la bruschete. Ceapa verde e delicioasă și dacă o gătești, așa că o poți pune în orice mâncare, în locul altui tip de ceapă. o mai poți folosi în plăcinte cu brânză și/sau spanac, în quiche, în tarte și checuri sărate. Am menționat omleta cu brânză și ceapă verde? Ca să nu mai vorbim despre stufat, care abundă în ceapă și usturoi verde!

2. Usturoiul verde

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 2

Usturoiul verde are vitamina C, fosfor, mangan, mai multe vitamine B, calciu, zinc și, în cantități mai mici, fier. Dar conține și un antioxidant puternic, numit alicină. Acesta are mai multe beneficii asupra organismului, printre care se află reducerea colesterolului şi a cantității de grăsimi nesănătoase produse de ficat.

Pe lângă prepararea unui mujdei delicios din usturoi verde și a stufatului (care poate fi cu pui sau carne de miel), îl poți folosi în plăcinte, de exemplu într-una cu ciuperci, într-o salată de primăvară cu couscous, în paste, în supe cremă, când faci drob, în chiftele și neapărat când pregătești cartofi noi la cuptor.

3. Spanacul

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 3

Spanacul are 91,4% apă, 3,6% carbohidrați și 2,9% proteine. 100 de grame de spanac au 23 de calorii. Deci poți mânca mult, fără teamă că te îngrași. În salate, spanacul îți dă senzația de sațietate. În plus, e o sursă bună de vitamina A, C, K1, acid folic, fier și calciu. Se mai găsesc și alte vitamine în aceste verdețuri de primăvară, așa că nu evita să le consumi cât sunt disponibile proaspete!

Lăuat de Popeye, dar mai puțin agreat de copii, spanacul revine în forță mai tâziu, când înveți cum să-l prepari. Chiar dacă spanacul crud e foarte bun, cel gătit (fiert) are și mai multe beneficii. Și câte nu poți face cu spanac! Dacă ție sau celor mici nu vă place piureul de spanac, nu renunțați la acest nivel!

Iată câteva idei: pesto de spanac numai bun de pus în paste, ciuperci umplute cu spanac, plăcinte cu spanac și brânzeturi, fritatta sau omletă cu spanac, chec aperitiv cu spanac, supă cu spanac, lasagna cu spanac, spanac cu orez și ouă la cuptor. Și lista poate fi tot atât de lungă cât este imaginația omului.

4. Loboda

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 4

Loboda e considerată, prin alte țări, un superaliment. Din păcate, noi ignorăm beneficiile acestei plante pe care o considerăm banală. De fapt, loboda conține multă vitamina C, vitamina K, are calciu, magneziu, fosfor, fier, caroten, proteine, antociani, zinc, seleniu, triptofan și fibre alimentare. Printre efectele pe care le poate avea asupra sănătății noastre se află acela de a îmbunătăți digestia și funcțiile rinichilor, reglarea metabolismului și întărirea imunității. Previne anemia, are efect diuretic și, dacă vrei un motiv în plus ca s-o prepari în fiecare primăvară, află că are efect anti-îmbătrânire.

Personal, cred că loboda este vedeta sezonului. Are frunze atât de frumos colorate, încât nu ai cum să reziști să le toci într-o ciorbă răcoritoare, care e foarte gustoasă și când e rece! După preferințele unora, chiar e mai bună rece! Un alt preparat clasic cu lobodă este piureul.

Dar mai poți face plăcintă cu lobodă și urdă sau să o pui chiftele, spaghete, în tot felul de ghiveciuri, risotto sau pilaf și în orice alte mâncăruri scăzute, alături de alte verdețuri de primăvară. De asemenea, folosește frunzele de lobodă în salate sau smoothie-uri!

5. Ștevia

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 5

Ștevia crește pe oriunde găsește loc, la marginea drumului, nu se cultivă special, dar, cum dă primăvara, cum o găsești pe tarabele din piață. Este bogată în fosfor, calciu, zinc, mangan, seleniu, magneziu, sodiu, fier, potasiu, vitamina A și vitamina C. Are proprietăți antibacteriene, antimicrobiene și antioxidante.

Ștevia nu trebuie confundată cu stevia. Prima este o plantă din care poți face tocană, a doua este considerată cel mai sănătos îndulcitor.

Frunzele de ștevie pot fi consumate crude, în salate, doar dacă planta este foarte tânără și are frunze moi. Când devine matură, planta are frunze mai groase, iar nervurile frunzelor trebuie înlăturate. Excepție face situația în care le folosești pentru a înveli în ele sarmalele.

Altfel, poți folosi ștevia în ciorbe vegetariene, mâncăruri, piureuri, în combinație cu orez, cartofi sau carne, în plăcinte și budinci, ca pe orice alte verdețuri de primăvară.

6. Leurda

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 6

Leurda mai este numită și usturoi sălbatic. Crește în zone cu umezeală mai mare și o poți găsi inclusiv prin pădurile din jurul Bucureștiului. Este important să fie culeasă înainte de a înflori, pentru a-și păstra toate proprietățile nutritive. La fel ca orice usturoi, și leurda conține alicină, un antioxidant care are mai multe beneficii asupra organismului. Mai are vitaminele A și C, calciu, fier, fosfor, sodiu și cupru. Există studii care au arătat că poate reduce tensiunea și riscul de boli de inimă.

Leurda are un gust asemănător cu al usturoiului, dar care este mult mai subtil. O poți folosi în supe, ciorbe, salate, în mâncăruri scăzute (în care o poți combina cu urzici, ștevie sau spanac), în sosuri pesto, pentru a aroma uleiul, o poți pune în loc de usturoi când faci carne la cuptor, în orice umpluturi pentru preparatele din carne, în plăcinte și chiar în langoși sau în pâinea de casă. Dacă vrei, poți face mujdei din leurdă.

7. Urzicile

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 7

În mod normal, urzicile cresc în lunile aprilie-iunie. Nu se cultivă, ci cresc în grădini, pe izlazuri, pe lângă şanţuri, pe lângă drum, în marginea apelor, în păduri sau pe locuri grase unde au fost stâne de oi. Urzicile conțin o mulțime de vitamine (A, C, K și B), minerale (calciu, magneziu, fier, fosfor, potasiu și sodiu) și aminoacizi esențiali. Consumul de urzici poate duce la reducerea inflamațiilor din organism, poate reduce tensiunea și regla nivelul de zahăr din sânge.

Mare grijă când speli frunzele, pentru că... urzică! Adică micile înțepături pe care le simți când atingi frunzele de urzică provoacă mâncărime, roșeață și umflături. Toate acestea trec însă. Ca să eviți neplăcerile, cel mai bine este să porți mânuși chirurgicale atunci când cureți urzicile de codițe și impurități. De asemenea, ține cont de faptul că frunzele de urzică scad foarte mult când le gătești, așa că cumpără mai multe dacă sunteți mulți la masă!

Mancarea de urzici mai este cunoscută și sub numele de ciulama de urzici sau piure de urzici, iar rețetele variază. Unele persoane le preferă cu lapte, altele – cu suc de roșii și usturoi. Toate variantele sunt însă de încercat, până o găsești pe cea care îți place cel mai mult.  Ce mai poți face cu urzici? Budinci, plăcinte, ciorbe, le poți pune în omlete sau paste.

8. Năsturelul

Verdețuri de primăvară. De ce și cum să le mănânci - 8

Năsturelul se mai numește și brâncuță, măcriș de baltă sau năsturaș. Frunzele de năsturel au proprietăți diuretice și conțin iod, calciu, mangan și vitaminele A, C și K. Injecțiile subcutanate cu suc proaspăt din această plantă au efect de antidot contra nicotinei, dar aceasta este altă poveste. Noi vorbim despre mâncare.

În general, năsturelul e folosit proaspăt, în salate, alături de alte frunze verzi. Îl poți combina deopotrivă cu fructe, legume, carne sau brânzeturi. Poți, de asemenea, să îl sotezi în puțin unt, să îl adaugi într-un quiche, în supe cremă sau sufleuri.

Dacă spanacul e mai bun fiert decât proaspăt și, deci, îl poți consuma cu bucurie și în restul anului, lucrurile nu stau la fel pentru celelalte verdețuri care apar primăvara. Așa că acesta este sezonul în care e bine să profiți de ele pentru a-i da un restart organismului tău, gătind cu aceste minunate ierburi care nici măcar nu costă mult!

Sunt Raluca și nu suport puful de pe piersici. De aceea, de fiecare dată când mănânc o piersică, o decojesc. Blasfemie? Poate. Dar sunt de părere că trebuie să faci tot ce-ți stă în putință ca să te simți bine. Iar asta include și mâncarea.

Un comentariu

  1. Pingback: Spanac crud sau spanac fiert? Care e mai bun? | SoDelicious

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *