Vrei un dulce sănătos? Fă chipsuri din fructe acasă!

Vrei un dulce sănătos? Fă chipsuri din fructe acasă!
Read more articles about

Ideea de chipsuri din fructe nu e o noutate. Străbunii noștri le făceau în fiecare an și le puneau la păstrat pentru iarnă, doar că nu le numeau așa. Sunt o soluție pentru momentele când ți-e poftă de ceva dulce, dar nu vrei să consumi zahăr.

Înainte să se căsătorească, bunica mea făcea parte dintr-o famile săracă, cu mulți copii. Nu-și permiteau să cumpere dulciuri – și-așa puține pe-atunci – și mâncau în general ce aveau în găspodărie. De la carne și lactate până la legume, cereale și fructe. Totul, crescut în grădină și pe terenurile de la margine de sat. Alimentele cumpărate de la magazine erau pe-atunci o raritate, iar asta includea zahărul. Așa că rareori făceau vreun desert, și acela nepretențios. Bunica și-a păstrat obiceiul de a nu mânca prea multe dulciuri toată viața. Poate și de-asta era suplă, cu o ținută elegantă, deși era o femeie simplă, și mereu în mișcare.

Vara, mânca fructe culese direct din copac, dar își punea și la păstrare pentru iarnă. Pregătea ceea ce noi numeam poame. Adică, în limbajul de astăzi, chipsuri din fructe. Folosea deseori mere și pere, iar uneori usca și prune.

Chipsurile din fructe reprezintă o gustare naturală delicioasă și potrivită pentru toate vârstele. Așa că, dacă te hotărăști să reduci consumul de zahăr cel puțin o perioadă, învață să le pregătești acasă, fără îndulcitori adăugați și fără conservanți.

Cum să faci acasă chipsuri din fructe

Chipsuri din banane

Vrei un dulce sănătos? Fă chipsuri din fructe acasă! - 1

Chipsurile din banana sunt felii uscate de banană. Pot fi acoperite de zahăr sau miere sau pot fi prăjite în ulei, dar ar fi bine să alegi varianta cea mai sănătoasă de chipsuri din fructe.

Taie în felii bananele – poți folosi câte vrei – și stoarce suc de lămâie peste ele. Apoi, aranjează-le într-un singur strat pe o tavă pe care ai pus, înainte, hârtie de copt. Dă-le la cuptorul preîncălzit la foc mic (100°C) pentru aproximativ două ore. După ce trece acest timp, întoarce bananele cu o spatulă metalică și mai coace-le încă o oră și jumătate sau până când devin cât de crocante le vrei.

Lasă chipsurile să se răcească de tot înainte de a le depozita într-un recipient închis ermetic. Cu cât le lași mai mult să se răcească, cu atât vor fi mai crocante.

Chipsuri de mere cu scorțișoară

Vrei un dulce sănătos? Fă chipsuri din fructe acasă! - 2

Bunica mea tăia merele în felii julien. Apoi, le lăsa să se usuce afară, în aer liber, câteva zile. Seara le ducea în casă, iar dimineața, după ce se ridica roua, le scotea iar afară. Repeta procedeul până când merele se deshidratau suficient de mult și puteau fi puse la păstrat pentru iarnă. Totuși, ca să adopți această metodă raw vegană (ce nu presupune expunerea la căldură) ai nevoie și de mult timp și de suficient spațiu unde să întinzi feliile de fructe.

Așa că poți face chipsuri din mere coapte în cuptor, pentru că acestea sunt gata în două ore. Taie merele în felii subțiri folosind o răzătoare de tip mandolină. Dacă nu ai o astfel de răzătoare, folosește un cuțit foarte ascuțit și taie felii cât mai subțiri. Înlătură partea din mijloc și semințele de măr, apoi pune feliile într-un singur strat pe o tavă cu hârtie de copt.

Presară scoțișoară măcinată peste feliile de măr, apoi dă tava la cuptorul preîncălzit la 95-100°C pentru două ore. La jumătatea timpului, adică după o oră, întorce feliile pe partea cealaltă. Când cele două ore trec, lasă chipsurile din mere să stea în cuptor câteva minute înainte de a le scoate, pentru că vor continua să se usuce și vor deveni mai crocante.

Dacă vrei ca chipsurile să fie mai dulci, poți pune stevia, care este un îndulcitor natural. Dar noi credem că sunt destul de dulci și fără. Chipsurile de mere te vor scuti de o mulțime de calorii.

Chipsuri din pere

Vrei un dulce sănătos? Fă chipsuri din fructe acasă! - 3

Dacă faci chipsuri din două pere o să ai ceva dulce de ronțăit în următoarele două zile. Dacă faci din 10 pere, o să-ți ajungă mai mult de o săptămână. Alege perele care nu sunt coapte la perfecție și zemoase, ci pe cele puțin mai verzi și mai necoapte. Astfel, își vor menține forma mai bine când le tai și le dai la cuptor.

Trebuie să urmezi exact pașii de la chipsurile din mere. Dacă ai, poți folosi un deshidrator. În deshidrator va dura între opt și 12 ore, în funcție de aparat. Indiferent ce metodă alegi, când sunt gata lasă-le să se răcească și să se usuce complet. Când sunt reci și crocante, pune-le la păstrat într-un recipient ce poate fi închis ermetic.

Sunt Raluca și nu suport puful de pe piersici. De aceea, de fiecare dată când mănânc o piersică, o decojesc. Blasfemie? Poate. Dar sunt de părere că trebuie să faci tot ce-ți stă în putință ca să te simți bine. Iar asta include și mâncarea.

Un comentariu

  1. Pingback: 10 alimente care îmbătrânesc rapid și cu ce le poți înlocui | SoDelicious

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *