Uleiuri pentru gătit: tipuri și diferențe

Ulei și alte produse proaspete Imagine de Susanne Jutzeler via Pixabay
Read more articles about

Uleiul este un ingredient de care nu ne putem lipsi în bucătărie. Fie că vorbim despre prăjit, fie că îl adăugăm în deserturi, uleiul este prezent pe lista de cumpărături mai mereu și se regăsește în majoritatea bucătăriilor.

De ce spunem majoritatea? Există o mulțime de tipuri de ulei, fiecare alege cea mai convenabilă variantă pentru el. Dacă nu îți place uleiul de floarea soarelui, poți oricând să optezi pentru cel de palmier sau de cocos. Piața oferă o gamă largă de tipuri, trebuie doar să cunoști proprietățile și modul de utilizare corect pentru fiecare în parte.

Tipuri de uleiuri pentru gătit

Cele mai utilizate uleiuri alimentare sunt: uleiul de floarea soarelui, uleiul de măsline, uleiul de rapiță, uleiul de palmier, uleiul de cocos și uleiul de porumb.

  1. Uleiul de rapiță a început să câștige din ce în ce mai multă popularitate. Acesta este utilizat în ultimul timp în bucătărie mai mult pentru procesul de gătire. Din cauza gustului ușor amărui, nu este recomandat pentru prepararea salatelor. Este un ulei care poate fi utilizat pentru prăjire sau coacere, bogat în Omega 3 și 6 și care nu trebuie să fie folosit în preparate ce necesită temperaturi de gătire peste 200 de grade Celsius. În comparație cu alte uleiuri de gătit, uleiul de rapiță are cele mai mici niveluri de grăsimi saturate.
  2. Uleiul de porumb este un ulei potrivit pentru prăjire, pentru coacere, dar se poate integra și în salate pentru că nu modifică gustul alimentelor. Acesta poate fi utilizat în etape de gătire ce necesită temperaturi medii de preparare a alimentelor.
  3. Uleiul de floarea soarelui este cel mai utilizat ulei, atât pentru prăjire și coacere, cât și pentru salate. Este bogat în Omega 6. Uleiul de floarea soarelui conține mai multă vitamina E decât orice alt ulei vegetal. Este extras în mod natural din semințele de floarea soarelui și are un gust plăcut care îl ajută să se integreze în mai toate preparatele. Este o alegere sănătoasă dacă se respectă indicațiile de folosire.
  4. Uleiul de măsline este și el destul de utilizat în bucătărie. Trebuie doar să ai grijă ce tip de ulei de măsline ai acasă sau intenționezi să cumperi de la magazin. Uleiul de măsline virgin și extravirgin trebuie utilizat în preparate în care alimentele nu trec prin niciun proces de gătire, adică salate. Uleiul de măsline rafinat poate fi folosit pentru prăjit sau coacere, dar la temperaturi mai mici de 200 de grade. Este bogat și în acizi grași precum Omega 3 și Omega 6, dar aduce și un aport important de vitamine E și K.
  5. Uleiul de cocos este un ulei despre care se spune că oferă un gust deosebit prăjiturilor. Este un ulei considerat bun pentru inimă și excelent pentru sănătatea orală. Uleiul de nucă de cocos este preluat din sâmburi de nucă de cocos. Nu are un gust specific și este incolor.
  6. Uleiul de palmier este utilizat pentru prăjire și este bogat în Omega 3 și Omega 6. Acesta nu trebuie refolosit de prea multe ori pentru prăjire și nici nu trebuie să îl utilizezi la temperaturi mai mari de 230 de grade Celsius. Deși este un tip de ulei destul de controversat, specialiștii încă spun despre el că reprezintă o variantă sănătoasă.

Românii consumă des și untură de porc. Află în ce este mai sănătos să prăjești, ulei sau untură!

Când devine uleiul un produs nesănătos pentru organism

  1. Uleiul pentru prăjire poate fi utilizat doar de două sau trei ori, dacă nu are culoarea modificată.
  2. Dacă uleiul din tigaie emană fum, acesta nu mai trebuie consumat.
  3. Dacă uleiul are un miros de rânced, acesta nu mai este bun pentru consum.
  4. Cel mai bine este să citești cu atenție eticheta uleiului pe care îl alegi pentru consum. În acest fel vei vedea toate detaliile despre uleiul ales, dar și dacă se potrivește cerințelor tale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *