În primele zile ale anului 2024, ANPC a lansat o amplă campanie pentru a evalua respectarea standardelor de calitate și autenticitate ale brandurilor proprii comercializate de marile lanțuri de magazine, în conformitate cu semnificația acestora și cu promisiunile privind proveniența românească.
Inițial, acțiunile de control s-au concentrat pe două branduri notorii: ”Gusturi românești”, deținut de Mega Image, și ”Cămara Noastră – Poftă de România”, care îi aparține lanțului Lidl.
După inspectarea magazinelor, comisarii ANPC au extins verificările pe întregul lanț de distribuție, inclusiv locațiile de producție ale articolelor sub aceste mărci, pentru a certifica utilizarea exclusivă a ingredientelor românești. Acest demers se concentrează pe produsele comercializate sub branduri cu încărcătură emoțională națională, folosind rețete apreciate de către consumatorii români.
Până în prezent, ANPC a inspectat operatorul economic producător al produselor ”Cămara Noastră – Poftă de România”, respectiv SC Patisgal SRL din Galați. Cititorii interesați pot urmări pe site-ul ANPC videoclipurile din timpul inspecției.
În urma verificărilor, au fost aplicate sancțiuni pentru abaterile constatate, incluzând amenzi în valoare de 15.000 lei, un avertisment, oprirea temporară a serviciilor în secția de producție patiserie, precum și propuneri pentru încetarea practicilor comerciale incorecte și închiderea temporară a unității pe o perioadă de până la 6 luni.
Printre principalele deficiențe constatate s-au numărat utilizarea spațiilor neigienizate cu prezența rozătoarelor moarte și a pânzelor de păianjen, agregate frigorifice deteriorate cu rugină și chedere neigienizate, precum și folosirea materiilor prime cu data durabilității minimale depășită sau fără elemente de identificare. De asemenea, s-a remarcat practica comercială incorectă a nemenționării pe ambalaj a tuturor ingredientelor, inclusiv uleiuri vegetale parțial hidrogenate de palmier și shea.
Așteptăm cu interes continuarea controalelor, precum și eventuale comunicate de presă semnalând aspecte pozitive. Sublinierea excesivă a disfuncționalităților poate lăsa impresia că aceasta este situația generală în cadrul industriei agroalimentare. Deși normalitatea nu ar trebui să constituie subiectul știrilor de presă, uneori e plăcut să conștientizăm simplul fapt că normalitatea de fapt există.