Ce să mănânci când ești răcit

Bol cu ceai Foto: Dominik Martin / Unsplash

Atunci când suntem răciţi, practic nu avem poftă de nimic, însă iată cu ce idei salvatoare ne vin în ajutor specialiştii!

Ce ar trebui să conțină meniul oamenilor răciți

Băuturi cu electroliţi

Electroliţii sunt minerale pe care le avem în organism – sodiu, calciu, potasiu, magneziu – şi pe care le putem lua din alimentele şi lichidele pe care le consumăm. Aceștia ajută organismul să îşi menţină echilibrul hidric (cantitatea de apă din corp), echilibrează nivelul pH-ului din sânge şi ajută, printre altele, la funcţionarea sistemului nervos şi muscular.

Atunci când suntem răciţi, transpirăm şi avem stări febrile, de aceea cel mai important lucru este să rămânem hidrataţi. Clasicul pahar cu apă ne poate fi mereu la îndemână, însă o soluţie pentru a ne recăpăta mineralele pierdute poate fi o băutură cu electroliţi. În general, acest tip de băutură e consumat preponderent de sportivi, mai ales că eforturile lor fizice sunt mai mari și mai frecvente. În afara produselor din comerţ destinate acestora, poţi alege o variantă mult mai sănătoasă pentru un aport optim de vitamine şi minerale, cum ar fi apa de nucă de cocos sau diferite tipuri de lapte vegetal.

Ceai verde

Ştiai că, în lume, cel mai consumat tip de ceai este cel negru (în proporţie de 78%), urmat apoi de ceaiul verde (20% din total consum)? De altfel, ceaiul verde conţine cei mai mulţi antioxidanţi, printre care şi polifenoli, al căror consum este asociat unui risc mai mic de apariție a bolilor cronice.

„De cele mai multe ori, răceala ne poate pune beţe în roate atunci când vine vorba despre căile respiratorii, în schimb consumul de lichide calde ne poate deschide aceste căi respiratorii”, explică Rena Zelig, profesor asociat, cu specializare în ştiinţele nutriţiei, la Universitatea Rutgers din New Jersey.

Supă de pui

Foto: HM Grand Central Hotel / Pexels

Supă de pui cu tăieţei

De ce ne făcea mama tot timpul supă de pui când eram bolnăviori? Dacă nu le-am întrebat până acum despre acest subiect, atunci ne vin specialiştii în ajutor şi ne explică: un bol gustos de supă de pui cu tăieței conţine legume (vitamine), pui (proteine) şi tăieței (carbohidraţi). Împreună, acesta formează un super-aliment, foarte benefic pentru sistemul nostru imunitar, greu-încercat în această perioadă.

Boabe de fasole sau mazăre

Fasolea este o sursă importantă de proteine şi este bogată în fibre solubile. Atunci când ne creştem treptat acest aport de fibre şi, în paralel, ne hidratăm corespunzător, sistemul nostru digestiv este ajutat să se regleze. De cealaltă parte, mazărea conţine mulţi nutrienţi, printre care fibre, proteine, vitaminele A, K, C, mangan sau fier.

De ce am opta pentru fasole sau mazăre? În cazul în care nu ne prieşte puiul din supă, atunci când suntem răciţi, aceste legume reprezintă o altă variantă de a ne „procura” proteinele atât de necesare organismului nostru.

Fructe şi legume

Mai ales atunci când sistemul nostru imunitar este sub asalt, legumele şi fructele de diferite culori ne pot menţine victorioşi în lupta cu virusurile care ne încearcă. Prin urmare, avem de unde alege şi le putem consuma cum ne dorim, de la cele în stare crudă, până la băuturi de tip smoothie.

„Nu este ca şi cum dacă mâncăm legume şi fructe, brusc, ne vom reveni din răceală, însă cunoaştem faptul că antioxidanţii joacă un rol important în menţinerea echilibrului sănătăţii noastre, aşa că de ce nu ne-am face un obicei din a mânca fructe şi legume?”, sugerează tot Rena Zelig.

Suc de portocale

Ştiai că sucul de portocale neîndulcit este o sursă bună de folaţi şi de potasiu? În general, sucurile de fructe contribuie la aportul zilnic de vitamina C, iar atunci când suntem răciţi, băuturile care conţin atât antioxidanţi, cât și vitamina C ne pot ajuta să trecem mai repede de această perioadă dificilă. Atunci când vrei să bei un suc de fructe, cel mai sănătos este fie să-l diluezi cu apă (o parte de suc la patru sau cinci părţi de apă), fie să-l obții prin procesare în blender (în loc de stoarcere), fie să adaugi lămâie sau legume (tot pentru a păstra aportul de fibre).

Ce altceva să mănânci când ești răcit

Meniul persoanelor răcite mai poate conţine:

  • alimente bogate în zinc (carne de vită, caju, migdale etc.)
  • ingrediente care fac parte din dieta BRAT (banane, orez, sos de mere şi pâine prăjită) deoarece sunt „blânde” pentru stomac
  • cereale sau pâine fortificate
  • ghimbir datorită proprietăţilor antiinflamatorii

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *