Ce sunt radicalii liberi și cum putem să ne ferim de ei

Ce sunt radicalii liberi și cum putem să ne ferim de ei

    Radicalii liberi sunt peste tot și nu ne putem feri de ei. Așa să fie? Dar ce este, de fapt, acest Baubau cu care nu poți lupta și cât de la voia întâmplării e efectul lui asupra organismului? Ce anume îl poate ține la distanță?

    Radicalii liberi sunt asociați cu tot felul de boli, inclusiv cancer, ateroscleroza, Alzheimer, Parkinson și multe altele. Radicalii liberi sunt asociați cu îmbătrânirea. Radicalii liberi sunt peste tot. Dar ce sunt ei?

    Multă vreme am crezut că radicalii liberi sunt un fel de fire de praf care circulă prin atmosferă și că îi inhalezi, oricât te-ai feri de ei. Parțial greșit. Nu zboară numai prin aer. Parțial corect. Nu te poți feri de ei.

    Corpul este atacat constant de stresul oxidativ. Oxigenul din organism se împarte în atomi unici, cu electroni nepereche. Cum electronii preferă să aibă pereche, acești atomi – numiți radicali liberi – circulă prin organism pentru a căuta alți electroni cu care să formeze o pereche, iar acest lucru provoacă destabilizarea și, uneori, deteriorarea celulelor, a proteinelor și a ADN-ului.

    Substanțele care generează radicali liberi se găsesc în mâncare, în medicamente, în aerul pe care îl respirăm, în apa pe care o bem, notează livescience.com, citând un studiu de la Universitatea Stanford.

    În mare parte, aceste substanțe se găsesc în alimentele prăjite, alcool, fumul de țigară, pesticide și poluanții atmosferici.

    Radicalii liberi, un rău necesar. Cum îi contracarăm?

    Ce sunt radicalii liberi și cum putem să ne ferim de ei

    Deși radicalii liberi sunt un fel de monstru pentru sănătate, dacă ar fi să ne raportăm strict la problemele pe care le cauzează, ei sunt și esențiali pentru viață. Capacitatea organismului de a transforma aerul și alimentele în energie depinde de o reacție în lanț a radicalilor liberi. Radicalii liberi sunt, de asemenea, o parte importantă a sistemului imunitar, pentru că circulă prin sânge și atacă invadatorii străini.

    Reacțiile în lanț ale radicalilor liberi pot însă și să destabilizeze organismul, atunci când schimbă structura unor molecule, acestea putând suferi mutații care, uneori, pot schimba codul ADN.

    Deși măsurarea radicalilor liberi din organism nu este posibilă, există niște compuși care îi pot ține pe aceștia sub control: antioxidanții. Antioxidanții pot da un electron unui radical liber fără a se destabiliza, stopând astfel reacția în lanț a radicalilor liberi.

    Cei mai cunoscuți antioxidanți sunt betacarotenul și alte carotenoide, luteina, resveratrolul, vitamina C, vitamina E, licopenul și alți fitonutrienți.

    Organismul uman produce într-o anumită măsură antioxidanți, însă nu suficienți. Ei pot fi obținuți prin alimentație. Așadar, nu te poți feri prea mult de radicalii liberi, însă le poți contracara efectele negative prin consumul de alimente care conțin antioxidanți. Iar antioxidanții se găsesc în fructe și legume, mai ales în cele colorate, cum ar fi fructele de pădure, tomatele, broccoli, spanacul, nucile și ceaiul verde.

    Pe de altă parte, e bine să eviți uleiurile și grăsimile care produc radicali liberi mai ales atunci când sunt gătite la temperaturi ridicate (de aceea prăjelile nu sunt indicate), carnea, mezelurile și alcoolul, care ar trebui limitat la două băuturi pe zi pentru bărbați și una pe zi la femei.

     

     

    Sunt Raluca și nu suport puful de pe piersici. De aceea, de fiecare dată când mănânc o piersică, o decojesc. Blasfemie? Poate. Dar sunt de părere că trebuie să faci tot ce-ți stă în putință ca să te simți bine. Iar asta include și mâncarea.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *