9 reguli ca să postești sănătos

Mâncare de post Imagine de Ella Olsson via Pexels
    Citește și alte articole legate de

Vineri, 15 noiembrie, începe al doilea mare post al anului: postul Crăciunului 2019. Respectarea lui în totalitate este o provocare chiar și pentru cei mai „antrenați“ dintre noi, ținând cont de faptul că durează nu mai puțin de 40 de zile. Dacă te încumeți să pornești în această „aventură“ spirituală și culinară, e indicat să cunoști cele mai importante reguli care te vor ajuta să ajungi cu bine la finalul „călătoriei“. Află cui îi este interzis postul, cum să-l ții corect și ce să faci ca să nu te îngrași.

Postul este o alternativă sănătoasă pentru majoritatea oamenilor, iar unii nutriționiști îl consideră chiar o metodă de detoxificare, prin prisma faptului că restricțiile alimentare sunt destul de severe. În această perioadă sunt interzise multe alimente deloc benefice pentru organism (grăsimi rele, mâncare procesată etc). Dacă atunci când postești respecți câteva reguli simple, această perioadă va trece foarte ușor și, la finalul ei, vei observa multe beneficii pentru organism.

Postul Crăciunului este unul dintre cele mai lungi din an, dar are avantajul că este cel mai permisiv: de exemplu, în  zilele de sâmbătă și duminică este dezlegare la pește, care e o importantă sursă de proteine. Acest post de 40 de zile are și un dezavantaj: nu mai există atât de multe legume și fructe în sezon precum primăvara și vara, astfel că organismul va fi privat de unele vitamine și minerale. Însă, cu moderație și urmând câteva reguli, vei reuși să duci postul până la capăt.

Postul: principii de bază și câteva secrete

  1. Există câteva categorii de persoane cărora specialiștii le recomandă cu strictețe să nu postească: femei însărcinate sau care alăptează, bolnavi cronic, copii și adolescenți, bolnavi de diabet, persoane care suferă de o tulburare de alimentație, persoane subnutrite. De aceea, înainte de a începe un post atât de lung, este indicat să vorbești cu un medic și să faci un set de analize, pentru a vedea dacă sănătatea îți permite acest lucru. Iar dacă faci parte dintr-una din categoriile de mai sus, ar fi indicat să nu postești deloc.
  2. Una dintre cele mai mari temeri ale celor care postesc este faptul că se vor îngrășa. Ce e drept, dieta din această perioadă abundă în carbohidrați din diverse leguminoase, pâine și produse de panificație și patiserie, dulciuri etc. Cei mai indicați sunt carbohidrații cu eliberare lentă (din cereale integrale, linte, fasole, năut, mazăre, quinoa, hrișcă, orez brun), care vor păstra mai mult timp senzația de sațietate. Totuși, cum un carbohidrat rămâne un carbohidrat, e bine să consumi alimentele care îi conțin la micul dejun și la prânz, nu seara.
  3. Mănâncă o cantitate mică de mâncare. Nu concentra totul în una sau două mese pe zi, ci în trei mese principale și două gustări.
  4. Consumă suficiente proteine. Acestea se găsesc, de obicei, în produsele de origine animală, interzise în această perioadă, drept urmare ai putea înregistra unele carențe. Însă îți poți lua proteinele și din produse vegetale precum ciuperci, soia, fasole, năut, linte.
  5. Îți poți satisfice micile pofte, cum ar fi un desert, folosind înlocuitori pentru produsele de origine animală. Nici nu vei simți diferența.
  6. Hidratează-te! Apa și ceaiul neîndulcit sunt prietenii tăi cei mai buni în această perioadă. Deshidratarea, chiar și într-o formă ușoară, duce la oboseală, migrene, anxietate. Dacă senzația de foame apare la scurt timp după ce ai mâncat, este cel mai clar semn că ești deshidratat. Bea un pahar mare cu apă, iar foamea va dispărea ușor. Sucurile nu sunt o alternativă recomandată, nici chiar cele naturale, pentru că au multe glucide. În plus, ele vor aduce un aport caloric de câteva sute de calorii, dacă le consumi zilnic. Și am stabilit deja că nu vrei să te îngrași.
  7. Renunță la post dacă nu te simți bine, dacă te simți slăbit și lipsit de energie. Ascultă-ți organismul când îți dă aceste semnale.
  8. Completează-ți dieta cu suplimente alimentare de vitamine și minerale recomandate de un specialist.
  9. Ultima zi din postul Crăciunului este 24 decembrie, iar din 25, odată cu sărbătoarea Crăciunului, se deschide sezonul ospețelor. Tentațiile sunt mari, dar moderația este din nou cuvântul-cheie. Specialitățile tradiționale în cantități mari și abundența de grăsimi din compoziția lor pot fi resimțite ca un șoc de organismul tău, care a fost privat timp de 40 de zile de astfel de excentricități. Așa că nu mânca din toate la o masă, oricât de tare ți-ai dori să guști și slăninuță, și tobă, și cârnați, și sarmale, și piftie, și cozonac. Împarte-le pe mese sau pe zile, în niciun caz totul la aceeași masă.

Meniu complet de post

Iar ca să ai imaginea completă a unei zile de post, care poate fi lungă, dar deloc plictisitoare, îți oferim un exemplu de meniu complet, gustos și sănătos.

Mic dejun: Hummus cu feclă roșie

Cremă de năut și sfeclă roșie

Prânz: Tofu pe grătar cu orez și sos verde

Tofu pe grătar cu orez și sos verde

Prânz: Turte mexicane cu pește, fasole și porumb, într-o zi cu dezlegare la pește.

Turte mexicane cu pește, fasole și porumb

Cină: Tocăniță de ciuperci cu spanac

Tocăniță de ciuperci cu spanac

FOTO: Pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *